Op de rotonde tussen de provinciale wegen N224 en N226 in Woudenberg is er met name in de spits een probleem met verkeersdrukte. De provincie Utrecht wil met een fietstunnel en een vrije busbaan de situatie veiliger maken.
De rotonde tussen de provinciale wegen N224 en N226 in Woudenberg is een enkelstrooksrotonde met een gelijkvloerse oversteek van de parallelweg. De oversteek heeft een negatieve invloed op de doorstroming van het autoverkeer en het openbaar vervoer en op de verkeersveiligheid van overstekende (brom)fietsers.
Een zogeheten 'rotondedoseerinstallatie' is in 2013 geplaatst met een doseerlicht op elke tak van de rotonde. Hiermee worden de wachttijden meer gelijkmatig verdeeld over alle takken van de rotonde. Deze doseerinstallatie lost het doorstromingsprobleem op voor de korte termijn, maar biedt geen structurele en toekomstvaste oplossing.
In opdracht van de provincie Utrecht heeft SWECO in 2017 een analyse uitgevoerd met een simulatiemodel. Hieruit bleek dat minimaal een grootschalige rotondevorm of een grootschalig kruispunt met verkeerslichten nodig is, om de doorstroming te verbeteren. Omdat deze twee opties ruimtelijk niet inpasbaar zijn, is geadviseerd om te kiezen voor een tweestrooksrotonde (een knierotonde) in combinatie met extra bypasses. Deze rotondevorm neemt minder ruimte in beslag en is verkeersveiliger dan een complexe en grootschalige oplossing.
Deze oplossing heeft tot gevolg dat de huidige gelijkvloerse oversteek vervangen moet worden. Hierbij is gekozen voor een fietstunnel. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met de gemeenten Woudenberg en Utrechtse Heuvelrug.
Provinciale Staten van Utrecht hebben in november 2021 een besluit genomen over de reconstructie van de rotonde en de aanleg van een fietstunnel waarbij 13,5 miljoen euro is gereserveerd voor de uitvoering ervan.
Knierotonde met extra bypasses
Binnen de gegeven ruimtelijke beperkingen zorgt een 'knierotonde' met extra bypasses voor een sterk verbeterde verkeersafwikkeling ten opzichte van de huidige rotonde:
- Elke toerit naar de rotonde heeft twee gescheiden rijstroken en elke afrit van de rotonde heeft een enkele rijstrook, met als uitzondering hierop de westelijke toerit vanaf de N224, waarbij één rijstrook wordt aangelegd als bypass naar de N226 richting Maarsbergen.
Een extra bypass wordt aangelegd vanaf de zuidelijke toerit (N226 vanuit de richting Maarsbergen) naar de oostelijke afrit (N224 richting Woudenberg/Scherpenzeel).
Deze beide bypasses komen los van de rotonde te liggen.
Fietstunnel
Als gevolg van de ombouw neemt het aantal rijstroken toe dat op de oostelijke aansluiting van de rotonde (N224 van en naar Woudenberg/Scherpenzeel) gekruist moet worden (van twee rijstroken in de huidige situatie naar vier rijstroken in de nieuwe situatie). Hierdoor en door de te verwachte toename van het verkeer wordt een gelijkvloerse oversteek voor tractoren en (brom)fietsers steeds minder veilig. Door het gemotoriseerd verkeer hier te plaatse naar de hoofdrijbaan te sturen, ontstaat de mogelijkheid voor de aanleg van een fietstunnel.
Een fietstunnel biedt een veilig, ongelijkvloerse oversteek en draagt bij aan het creëren van goede en veilige fietsroutes met als doel het fietsen te stimuleren. Om ervoor te zorgen dat fietsers en voetgangers zich veilig voelen in de tunnel, heeft het ontwerp maximale open ruimte, inval van natuurlijk licht aan de uiteinden en goede zichtlijnen door een ruimere bocht.
Busbaan
Ook het openbaar vervoer heeft last van stagnerend verkeer voor de rotonde. Om voor de OV-reiziger een betrouwbare reistijd te garanderen wordt ten noorden van de N224 tussen de brandweerkazerne en de rotonde een aanliggende busstrook of een vrijliggende busbaan aangelegd. Hierdoor kan de bus langs het verkeer rijden en vlak voor de rotonde invoegen met het overige verkeer.
Lees ook het nieuwsbericht 'Woudenberg krijgt nieuwe rotonde en fietstunnel' van 10 april 2025. Onderaan deze pagina vindt u een video met een impressie van de toekomstige situatie.
November 2021
Investeringsbesluit van Provinciale Staten over de reconstructie van de rotonde en de aanleg van de fietstunnel.Vanaf 2023
Nadere uitwerking van het ontwerp, gesprekken met stakeholders, benodigde grondaankoop, diverse aanvullende onderzoeken, doorlopen ruimtelijke procedures, aanvraag vergunningen, verleggen kabels en leidingen. Via een openbare aanbesteding wordt de uitvoering vervolgens gegund aan een aannemer.19 mei 2025: inloopbijeenkomst in Cultuurhuis Woudenberg, klik hier voor meer informatie
Vanaf 2026
Verwachte uitvoering ombouw rotonde en aanleg fietstunnel.
Via bewonersbrieven, mailberichten en publicaties houden we de omgeving op de hoogte van de voortgang van het project. Voor de zomer van 2024 wil de provincie een brede informatiebijeenkomst organiseren om het plan toe te lichten.
Mailbox
Als u mailberichten wilt ontvangen over de voortgang van het project, kunt u een mail sturen naar de mailbox N224-N226Woudenberg@provincie-utrecht.nl We nemen u dan op in het mailbestand voor dit project, waarbij we de AVG-regels in acht nemen. Via de mailbox kunt u ook uw vragen, wensen, ideeën en zorgen kwijt of informatie opvragen.
Projectenwebsite
Op onze projectwebsite www.provincie-utrecht.nl/n224-n226-woudenberg vindt u alle informatie over het plan, de besluitvorming, de voorbereiding en de uitvoering. Zodra we een aannemer en een planning hebben voor de uitvoering, vindt u hier ook de gevolgen die de uitvoering heeft op het verkeer en de omgeving.
Vragen en opmerkingen
Uw vragen of opmerkingen kunt u mailen naar N224-N226Woudenberg@provincie-utrecht.nl.
Waarom heeft de provincie Utrecht gekozen voor deze maatregelen?
Het is een kosteneffectieve maatregel gebleken. Dit wordt voor het belangrijkste deel gerealiseerd door de verbetering van de doorstroming van het verkeer. Er is nu met name in de spits een probleem met verkeersdrukte op en nabij de rotonde. Door de aanleg van een fietstunnel kunnen fietsers bovendien veiliger, sneller en ongehinderd aan de andere kant van de weg komen, waardoor gemotoriseerd verkeer niet in conflict komt met fietsverkeer. Dit levert verkeersveiligheidswinst en reistijdwinst op. Ook het openbaar vervoer heeft minder oponthoud door de aanleg van een vrije busbaan.
Zijn er ook andere oplossingen overwogen?
In de aanloop naar het investeringsbesluit dat in 2021 is genomen, is naar mogelijke alternatieven gekeken. Een alternatief voor de bouw van een fietstunnel is een fietsbrug over de oostelijke tak van de rotonde. Vanwege het grotere hoogteverschil die fietsers dan dienen te overwinnen, leidt een fietsbrug tot een groter ruimtebeslag, minder fietscomfort en grotere omrijdafstanden dan een fietstunnel. Daarnaast is een fietsbrug nadrukkelijker aanwezig in het landschap dan een fietstunnel. Dit alles leidde tot een keuze voor een fietstunnel.
Wat de rotonde oplossing betreft: er is gezocht naar een oplossing die voldoende waarborgen biedt voor de verkeersveiligheid (ook van fietsers), een acceptabele verkeersdoorstroming oplevert en ruimtelijk inpasbaar is. Daarbij is rekening gehouden met de te verwachten verkeersstromen in 2040. Deze variant kwam als beste uit de bus.
Waarom verbetert dit type rotonde de doorstroming van het verkeer?
De huidige rotonde wordt omgebouwd tot een rotonde met rijbaanscheiding in de vorm van een zogenaamde 'knierotonde'. Ten behoeve van de doorstroming is er naast de bypass N224-west/N226-zuid een extra bypass toegevoegd voor verkeer in de richting N226-zuid/N224-oost. Afslaand verkeer op de rotonde krijgt zo sneller de mogelijkheid om op te stellen in de juiste rijrichting en wordt gescheiden van het overige verkeer. Dit verbetert de doorstroming aanzienlijk.
Waarom is hier gekozen ook voor een busbaan langs de N224?
Niet al het verkeer kan met deze oplossing in de toekomst direct doorstromen. Enige wachtrijvorming in de spits moeten we accepteren. Daarom is ervoor gekozen om langs de oostelijke toerit op de N224 tussen de brandweerkazerne en de rotonde N224 - N226 een aanliggende (vrije) busbaan te maken zodat het openbaar vervoer minimaal gehinderd wordt door (toekomstige) filevorming. De bus kan op deze manier langs het verkeer (de file) op de N224 rijden om vlak voor de rotonde in te voegen met het overige verkeer. Dit levert reistijdwinst en zekerheid op voor het openbaar vervoer.
Hoe moet in de nieuwe situatie landbouwverkeer gaan rijden?
Op dit moment dient landbouwverkeer op de N226 gebruik te maken van de parallelweg en gelijkvloerse parallelwegoversteek over de oostelijke tak van de rotonde. Met de aanleg van een fietstunnel is dit niet langer mogelijk. Dit betekent dat het landbouwverkeer tussen de aansluiting Ringelpoel en de rotonde gebruik moet gaan maken van de hoofdrijbaan. Het aantal landbouwvoertuigen dat gebruik maakt van de N226 is echter laag, waardoor menging met het overige verkeer op de hoofdrijbaan naar verwachting weinig problemen zal opleveren.
Hoe houdt de provincie er rekening mee dat het voor fietsers en voetgangers in de nieuwe tunnel veilig voelt?
We hebben om deze reden extra aandacht besteed aan het ontwerp van de tunnel en daar nadat het investeringsbesluit is genomen nog enkele zaken op aangepast. Zo heeft de fietstunnel in het belang van de sociale veiligheid een wat ruimere bocht onder de weg gekregen. Dit verbetert de zichtlijnen. Het ontwerp is ook zo opgesteld dat er aan de uiteinden van de tunnel maximale inval is van natuurlijk licht. De taluds zijn verder zo ontworpen dat er de open ruimte voor de fietsers en voetgangers zo maximaal mogelijk is. Ook in de aankleding van de tunnel wordt met zaken als het gebruik van natuurlijke materialen aandacht besteed aan een voor het publiek toegankelijke uitstraling. De verlichting in en nabij de tunnel wordt daarop aangepast. Ook in de aankleding van de tunnel wordt met zaken als het gebruik van natuurlijke materialen aandacht besteed aan een voor het publiek toegankelijke uitstraling. De verlichting in en nabij de tunnel wordt daarop aangepast.
Wat gaat de provincie gezien de toename van het verkeer in de toekomst doen aan maatregelen om het geluid te beperken?
In 2020 is akoestisch onderzoek uitgevoerd naar de gevolgen voor geluid op deze locatie, rekening houdend met de aanleg van de nieuwe rotonde en tunnel. Aan de hand van modelberekeningen die gebaseerd zijn op verkeersprognoses voor de periode tot 2040 is in beeld gebracht of maatregelen gewenst zijn om verkeersgeluid te beperken. Op basis daarvan heeft de provincie besloten om overal asfalt met geluid reducerende eigenschappen toe te passen.
De conclusie dat is dat de toenames in verkeersintensiteiten, niet groter zijn dan in 2020 werd gehanteerd. Het wegverkeersgeluid en de toename daarin wordt daarmee ook niet groter dan in 2020 is gehanteerd. Een actualisatie van de gehanteerde verkeerscijfers zou dus niet leiden tot grotere effecten. De bronmaatregel die de provincie heeft voorgenomen, op basis van het geluidonderzoek van 2020, is nog steeds voldoende.
Verandert er nog iets aan de maximale snelheid op dit wegvak?
Nee, de provinciale weg N226 ligt hier buiten de bebouwde kom en omdat het een weg is voor gebiedsontsluiting blijft de maximale snelheid 80 km/u. Voor het gedeelte van de N224 binnen de bebouwde kom van Woudenberg geldt een maximale snelheid van 50 km/u. De nieuwe rotonde is zo ontworpen dat automobilisten bij het berijden van de rotonde de snelheid moeten matigen tot een acceptabele en veilige snelheid. Er zijn in het plan verder geen aanvullend snelheidsremmers voorzien (plateaus, verkeerslichten, etc.)
Hoe gaat de provincie om met inpassing van de nieuwe rotonde en tunnel in het landschap?
Er valt helaas niet aan te ontkomen dat door de aanpassingen aan de weg soms bomen moeten worden gekapt. Alle bomen in de directe omgeving zijn onderzocht en in het groenplan zijn compenserende maatregelen opgesteld. In het plan is te lezen waar wij van plan zijn groen opnieuw aan te planten. Het plan voor landschappelijke inpassing bevat ook aandacht voor de inpassing van de fietstunnel in de omgeving, even
als het groen op de rotonde en langs de bermen van de provinciale wegen. Tijdens de informatiebijeenkomst op 19 mei geven wij graag toelichting op dit plan.
Wanneer wordt dit project uitgevoerd?
We streven er naar om te starten vanaf 2026. In het najaar van 2025 willen we beginnen met voorbereidende werkzaamheden, zoals het dempen en graven van enkele sloten om werkzaamheden aan kabels en leidingen in het voorjaar van 2026 mogelijk te maken. Medio dit jaar volgt de ruimtelijke procedure. U kunt dan ook een reactie (zienswijze) geven op het plan bij de gemeente Woudenberg.
Beantwoording vragen na inloopbijeenkomst 19 mei
De grote boog in het ontwerp voor het nieuwe fietspad en de fietstunnel vind ik maar bizar. Leg het gewoon rechtdoor. Op de informatieavond spreek ik enkel medewerkers die allerlei beren op de weg zien. Ze staan niet bepaald open om een uitdaging op te pakken, of het mag niet want het kost weer teveel.
In eerste instantie is onderzocht of een rechte fietstunnel haalbaar was. Dit bleek alleen mogelijk als de rotonde en de noord-zuid auto-aansluitingen aanzienlijk in westelijke richting zouden worden verplaatst. Deze verschuiving was nodig om de woningen ten noorden en zuiden van de rotonde bereikbaar te houden via de bestaande parallelweg.
Een dergelijke verplaatsing stuitte echter op knelpunten, onder andere met betrekking tot aanwezige archeologische waarden en de beschikbare ruimte voor waterberging. Daarnaast zou de fietstunnel in die variant naar verwachting circa 75 meter ondergronds worden, wat technisch en ruimtelijk minder wenselijk is. Na een zorgvuldige afweging is daarom gekozen voor de huidige variant, met een tunneloverkluizing van ongeveer 25 meter. Hierdoor bedraagt de extra fietsafstand ten opzichte van de bestaande situatie ongeveer 200 meter.
Op 19 mei jongstleden was de bewonersavond voor het project rotonde Woudenberg. Op deze avond heb ik aangegeven dat ik graag de digitale onderleggen ontvang, zoals getoond tijdens de informatieavond (luchtfoto met vernieuwde opzet).
Omdat het ontwerp nog kan wijzigen, verstrekken wij op dit moment geen digitale bestanden. Mocht u specifieke informatie wensen, dan kunt u contact met ons opnemen zodat wij u gerichte informatie kunnen verstrekken.
Is er nagedacht om verder op de Maarsbergseweg een overgang te maken voor fietsers naar de volkstuinen, zodat deze per fiets beter vanuit het dorp bereikbaar zijn? En dan stukje even wijds aan Maarsbergseweg weer terug.
De directe aansluiting op de N226 komt te vervallen. In plaats daarvan wordt een ontsluiting gerealiseerd op de Slappedel. Hiervoor wordt een duikerbrug over de Woudenbergse Grift aangelegd, evenals een pad naar de volkstuinen. Hierdoor kan het verkeer naar de volkstuinen vanuit Maarsbergen via de Ringelpoel de Slappedel bereiken en vervolgens via de brug naar de volkstuinen rijden. Deze variant wordt momenteel besproken met de grondeigenaar.
Wordt er door de ecologen rekening gehouden met parende fauna? Passages?
In het plan en ontwerp voor de aanleg van de nieuwe rotonde en fietstunnel zijn diverse compenserende maatregelen opgenomen voor flora en fauna. Een faunapassage is daarin niet opgenomen omdat hier geen verbinding gepland staat in de ecologische hoofdstructuur. Elders in de omgeving staan deze passages in voldoende mate opgenomen in planvorming en realisatie.
Is er contact geweest met project rotonde in Maarsbergen. Voorbeeld is dat de wegafscheiding veel lawaai geeft deze 'biggenruggen' zijn er uiteindelijk uitgehaald. Het lawaai kwam van de vele vrachtwagens en container vrachtwagens. Naar mijn idee is deze rotonde ook te krap.
Op de rotonde komt een verhoogde rijbaanscheiding volgens de standaard van de provincie met zogenaamde 'broodjes', deze zijn kleiner dan ‘varkensruggen’. De rijbanen op zowel de takken van de rotonde als op de rotonde zelf hebben een breedte van 8 meter en bestaan per rijbaan uit twee rijstroken. De rijcurves van de rotonde zijn getoetst op het manoeuvreren van een trekker-oplegger, waarmee voldoende ruimte voor alle voertuigtypen is gewaarborgd.
Toegang tot het provinciebos lang de N224 loopt nu via nummer 29, kan dit in de toekomst via het aangekochte deel langs de stal met vleermuizen?
Daar is inderdaad rekening mee gehouden. Het voornemen is om een karrenpad aan te leggen vanaf de N226 naar de paardenweide, gelegen tussen de bomenrij en het tracé van de kabels en leidingen. Op die manier is toegang tot het bos niet langer nodig via nummer 29. Een alternatieve optie is een directe aansluiting op het kabels- en leidingentracé, maar dit is afhankelijk van de instemming van de betrokken nutsbedrijven. De gesprekken hierover zijn momenteel nog gaande.
Waarom is niet gekozen voor een fietstunnel welke vanaf het dorp richting Maarsbergen rechtsaf onder de rotonde doorgaat? Zou dat veilig en goedkoper zijn?
Worden er geluidschermen geplaatst vanaf de rotonde richting Henschotermeer om het geluid te weren? De verwachting is dat de verkeersintensiteit op dit stuk toeneemt.
Door de aanleg van de spoortunnel in Maarsbergen zal de doorstroming verbeteren. De vertraging zal dan voor Woudenberg (rotonde) gaan ontstaan. Hoe wordt voorkomen dat het verkeer door het dorp heengaat en onnodige drukte in het dorpscentrum ontstaat?
Een fietstunnel die in rechtstand onder de plek van de huidige rotonde loopt, is eerder onderzocht. Gebleken is dat een dergelijke tunnel uitkomt direct tegenover de in- en uitritten van woningen, waardoor dan de bereikbaarheid in feite ernstig wordt belemmerd. Om die reden is dit alternatief niet verder onderzocht. Gekeken is ook of een tunnel in rechtstand meer naar het westen mogelijk is. Dit stuitte op bezwaren vanwege het archeologische monument dat zou worden aangetast en de ruimte die aldaar gereserveerd moet worden voor waterberging. Ook deze optie viel daarom af.
Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de werkzaamheden niet leiden tot een toename van geluidsoverlast. Het verwijderen van bomen is begrijpelijkerwijs jammer, maar dit heeft geen merkbaar effect op het geluidsniveau in de omgeving. Geluidschermen zijn niet nodig. Wij moeten ook niet vergeten dat geluidschermen een impact op het landschap hebben.
Het ontwerp van de voorgestelde knierotonde met dubbele rijstroken, een ongelijkvloerse oversteek en een aanliggende busbaan is gebaseerd op een verkeerskundig onderzoek. In dit onderzoek is onder meer rekening gehouden met de huidige verkeersintensiteit en de verwachte verkeersgroei tot na 2030.
Het onderzoek is recent geactualiseerd op basis van nieuwe verkeerstellingen. Hieruit blijkt dat de voorgestelde oplossing nog steeds valide is en voldoende capaciteit biedt om het verkeer op de rotonde goed te laten doorstromen. Omdat hiermee doorstroming ter plaatse van de rotonde ten opzichte van de huidige situatie verbetert is de kans op sluipverkeer door Woudenberg ook kleiner."
Hoe is de bereikbaarheid naar/ van A12? Tijdens 2 weken weg dicht? Via Maarn, via Scherpenzeel? Tunnel: graag aandacht voor verlichting, camera, kunstwerken.
Ruim vóór de start van de werkzaamheden zal afstemming plaatsvinden, waarbij ook rekening wordt gehouden met raakvlakken met omliggende projecten die eveneens afsluitingen en omleidingen vereisen. De opdrachtnemer zal een logische en doordachte omleidingsroute uitwerken en voorstellen. Het streven is om de werkzaamheden gefaseerd uit te voeren om de impact op het omliggende wegennet zo veel als mogelijk te beperken. De samenhang met andere werken speelt ook een rol in het bepalen van de juiste omleiding en de juiste uitvoeringsperiode.
In de fietstunnel wordt verlichting aangebracht die dag en nacht brandt, met het oog op de sociale veiligheid. Er wordt geen camera geplaatst. Mogelijke kunstwerken of artistieke uitingen worden op een later moment verder uitgewerkt. Hier zullen aspecten zoals veiligheid fietsers en voetgangers maar ook brandveiligheid een rol spelen.
De veiligheid lijkt ernstig in het geding voor fietsers. Dubbele bocht is onoverzichtelijk voor fietsers, nodigt uit tot hard naar beneden rijden en bocht afsnijden waardoor gevaar voor aanrijding. Mag 45km verkeer door fietstunnel? Zo ja, extra gevaarlijk voor fietsers. Voetgangers gewoon op fietspad? Vragen om moeilijkheden! Wel voorziening voor voetganger in tunnel maar verder niet (niet langs Maarsbergseweg)
De ontwerpsnelheid van de tunnel bedraagt 25 km/uur. In de binnenbocht van de tunnel komt, naast het fietspad, een apart voetpad. De bochten in de tunnel zijn ontworpen conform de richtlijnen uit de Ontwerpwijzer Fietsverkeer. De fietstunnel is toegankelijk voor zowel normale (elektrische) fietsen als voor snellere fietstypen. Hoewel in het participatieverslag wordt uitgegaan van een ontwerpsnelheid van 25 km/u, is de tunnel in de praktijk voorzien van ruimere boogstralen van 35 meter. Dit maakt het mogelijk om ook met hogere snelheden veilig door de bochten te rijden, wat vooral ten goede komt aan fietsers die in de afdaling extra snelheid maken.
Tegelijkertijd blijft het essentieel dat alle weggebruikers – waaronder wielrenners, speed pedelecs, snorfietsen en andere snelle fietstypen – hun snelheid en rijgedrag afstemmen op de omstandigheden, zoals drukte, een nat wegdek of tegemoetkomend verkeer. De inrichting van de tunnel biedt daarbij voldoende zicht en ruimte, zodat iedere gebruiker in staat is om veilige en verstandige keuzes te maken.
Ik maak me zorgen over geluid van het verkeer en verwijderen van bomen. Door verdwijnen bomen zal geluidsoverlast toenemen. Neem de provincie nog maatregelen?
Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat er geen sprake is van een toename in geluidsoverlast als gevolg van het project. Hoewel het verwijderen van bomen als ingrijpend kan worden ervaren, heeft dit geen merkbaar effect op de geluidsbelasting in de omgeving.
De oplossing van de fietstunnel lijkt ons gevaarlijk en duur. Beter gewoon rechtdoor, zie situatie bij De Bilt en bij sportvelden Scherpenzeel. Veel meer zicht op verkeer.
Een fietstunnel die in rechtstand onder de plek van de huidige rotonde loopt, is eerder onderzocht. Gebleken is dat een dergelijke tunnel uitkomt direct tegenover de in- en uitritten van woningen, waardoor dan de bereikbaarheid in feite ernstig wordt belemmerd. Om die reden is dit alternatief niet verder onderzocht. Gekeken is ook of een tunnel in rechtstand meer naar het westen mogelijk is. Dit stuitte op bezwaren vanwege het archeologische monument dat zou worden aangetast en de ruimte die aldaar gereserveerd moet worden voor waterberging. Ook deze optie viel daarom af.
Breng een witte doorgetrokken streep aan op het fietspad in de tunnel om botsingen wegens afsnijden te voorkomen.
In de bocht van de onderdoorgang wordt een vrijwel doorgetrokken streep aangebracht. Deze markering bestaat uit segmenten van 2,7 meter met tussenruimtes van 0,3 meter en voldoet aan de richtlijnen voor wegmarkeringen. Deze vorm van markering wordt bewust toegepast aan te geven aan weggebruikers om binnen de belijning hun weg te vervolgen voor hun eigen veiligheid.
Hoeveel overlast gaan wij ondervinden van de aanleg van de rotonde (en fietstunnel)?
Tijdens de bouw van de fietstunnel blijft het verkeer in principe mogelijk via een tijdelijke weg die langs het werk wordt aangelegd. Wel kan er tijdelijk verkeershinder ontstaan, bijvoorbeeld bij het aansluiten van deze tijdelijke route op de bestaande weg. Voor de aanleg van de fietstunnel worden stalen damwanden in de grond geplaatst. Dit werk kan geluid en trillingen veroorzaken. Vooraf wordt onderzocht of deze trillingen mogelijk schade kunnen aanrichten aan nabijgelegen gebouwen. Indien nodig worden hiervoor aanvullende maatregelen genomen.
Omwonenden die mogelijk hinder ondervinden van het geluid worden tijdig geïnformeerd over de werkzaamheden. Deze werkzaamheden vinden uitsluitend overdag plaats. Wanneer de nieuwe rotonde wordt aangelegd, is de fietstunnel al in gebruik. Tijdens deze fase – die naar verwachting 2 à 3 weken duurt – is doorgaand verkeer niet mogelijk. Bussen en hulpdiensten kunnen het werkgebied wel passeren. Voor overig gemotoriseerd verkeer (met uitzondering van fietsers) wordt een omleidingsroute ingericht.
Doortrekken voetpad onderdoorgang tot rechtstand s.v.p. onderzoeken. Voor rolstoelgebruiker is dit handiger oversteken. Over de schouder kijken en schuin het voetpad af gaat niet.
Aan de zuidzijde hebben we een veilige oplossing kunnen realiseren door direct vóór de onderdoorgang een oversteekmogelijkheid aan te leggen. Deze locatie is gunstig omdat het voetpad verder van de rijbaan af komt te liggen en het zicht vanuit de onderdoorgang beter is dan ná de bocht. Doordat men in de onderdoorgang kan kijken, wordt de verkeersveiligheid vergroot.
Aan de noordzijde wordt de oversteek helaas wél in de bocht gerealiseerd. Op dit punt is echter sprake van optimaal zicht, zowel in de onderdoorgang als richting de bestaande Maarsbergseweg. Het betreft een rechte oversteek die aansluit op de bestaande verharding ter hoogte van huisnummer 33.
Ik voorzie een nieuw probleem in de spits. Komende uit Woudenberg naar Maarsbergen zal ik een dubbele verkeersstroom uit Scherpenzeel moeten doorkruisen. Dat lijkt mij in de spits vrijwel onmogelijk. Handhaven doseer licht voor het verkeer uit Scherpenzeel lijkt noodzakelijk.
Het ontwerp van de voorgestelde knierotonde met dubbele rijstroken, een ongelijkvloerse oversteek en een aanliggende busbaan is gebaseerd op een verkeerskundig onderzoek. In dit onderzoek is onder meer rekening gehouden met de huidige verkeersintensiteit en de verwachte verkeersgroei tot na 2030. Het onderzoek is recent geactualiseerd op basis van nieuwe verkeerstellingen. Hieruit blijkt dat de voorgestelde oplossing nog steeds valide is en voldoende capaciteit biedt om het verkeer op de rotonde goed te laten doorstromen.
Aankleding rotonde: deze moet laag blijven begrijpen wij i.v.m. veilig zicht. Misschien een idee om iets van cartenstaal te plaatsen (laag!) met uitsnedes met ontwerpen over Woudenberg. Bijv. het wapen van Woudenberg, de haan, kasteel etc. met lage beplanting.
In principe krijgt de rotonde een groene inrichting. Hier moet natuurlijk ook rekening gehouden worden met 360º veilig zicht. Uw suggestie wordt meegenomen in de overwegingen van de provincie Utrecht. De nadere uitwerking van de inrichting en aankleding van de rotonde vindt op een later moment plaats.

Deze video wordt niet weergegeven omdat u nog geen toestemming heeft gegeven om cookies van derden te plaatsen. Accepteer cookies en herlaad deze pagina om de video te bekijken of bekijk deze op https://youtu.be/C4iosG13RI0.
Indien u cookies eerder hebt geweigerd kunt u deze alsnog accepteren.
In Woudenberg legt de provincie Utrecht een nieuwe rotonde aan op de aansluiting van de provinciale wegen N224 en N226. Ook komt er een fietstunnel en een busbaan. Dit zorgt voor een betere doorstroming en meer verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers.