Natuurontwikkeling langs de Kromme Rijn

De Kromme Rijn is een rivier in het zuiden van de provincie Utrecht lopend vanaf de Nederrijn bij Wijk bij Duurstede tot aan de stad Utrecht. De rivier was vroeger onderdeel van de grens van het Romeinse Rijk (limes) en heeft een belangrijke functie voor de waterhuishouding van de stad Utrecht en als ecologische verbinding tussen omliggende natuurgebieden. Dat laatste willen we verbeteren. We willen de natuur langs de Kromme Rijn versterken door stapstenen en natuurvriendelijke oevers aan te leggen voor dieren en planten.

Doel van natuurontwikkeling langs de Kromme Rijn

De Kromme Rijn is een belangrijke verbinding tussen andere natuurgebieden in het Natuurnetwerk Nederland. Toch zijn de natuurwaarden op een aantal plekken beperkt, waardoor dieren en planten zich niet goed kunnen verplaatsen naar die andere natuurgebieden. Door de natuur langs de Kromme Rijn te versterken, realiseren we verschillende doelen op het gebied van biodiversiteit, waterkwaliteit en het verbinden van waardevolle natuurgebieden. Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden realiseert met dit project doelen vanuit de Kaderrichtlijn Water, door een aantrekkelijk leefgebied te maken voor dieren en planten die van nature in het rivierengebied thuishoren.

Plannen op kaart

Via een interactieve kaart krijgt u meer inzicht in de vier natuurontwikkelingsplannen langs de Kromme Rijn. Op de kaart vindt u gedetailleerde informatie over de inrichtingsmaatregelen die we voor elke deelproject willen nemen. Daarnaast ziet u impressies van de natuur die we daar graag willen realiseren.

Bekijk de interactieve kaart Natuurontwikkelingsplannen langs de Kromme Rijn

Samenwerking

Als belangrijkste grondeigenaren en direct belanghebbenden zijn Landgoed Beverweerd, Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden en de gemeenten Bunnik en Wijk bij Duurstede betrokken bij de natuurontwikkeling langs de Kromme Rijn.

Ook betrekken we andere belanghebbenden, zoals omwonenden en organisaties, bij onze plannen. Een deel van de maatregelen vindt plaats op grond van Landgoed Beverweerd, waardoor de invloed van anderen op deze grond beperkt is. We hechten veel waarde aan het informeren van omwonenden over onze plannen en horen graag wat ze ervan vinden. Hun reacties en ideeën proberen we zo goed mogelijk te betrekken in de verdere uitwerking.

Blijf op de hoogte

Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Dan kunt u zich inschrijven voor de digitale nieuwsbrief. Stuur daarvoor een e-mail naar natuurkrommerijn@provincie-utrecht.nl

Contact

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Neem dat contact met ons op via natuurkrommerijn@provincie-utrecht.nl.