7 Sloop van vrijkomende agrarische bedrijfsgebouwen

Wilt u uw vrijkomende agrarische bedrijfsgebouwen slopen? Houd dan rekening met de verschillende fiscale regelingen die van toepassing zijn op de sloopkosten. Er zijn regelingen die gelden voor de inkomstenbelasting en regelingen die gelden voor de omzetbelasting.

7.1 Fiscale gevolgen voor de inkomstenbelasting

De aftrekbaarheid van de sloopkosten van agrarische bedrijfsgebouwen is in eerste instantie afhankelijk van het doel waarvoor het bedrijfsgebouw wordt gesloopt. Is het primaire doel van de sloop om de grond wel of niet vrij te maken?

7.1.1 Primair doel: vrijmaken ondergrond voor andere doeleinden

Normaal gesproken is de primaire bedoeling van de sloop dat de grond wordt vrijgemaakt. Is het primaire doel van de sloop van uw bedrijfsgebouwen om de ondergrond voor een andere aanwending vrij te maken? Dan wordt de boekwaarde van de bedrijfsgebouwen en de sloopkosten over het algemeen aan de ondergrond toegerekend.

Bij de sloop van bedrijfsgebouwen is de eerste vraag die de Belastingdienst stelt, waarom de sloop noodzakelijk is. Vaak is dat om de grond voor een ander doel vrij te maken. Bijvoorbeeld om een nieuw bedrijfsgebouw te bouwen of om ruimte voor woningbouw te creëren of om de tuin uit te breiden. Veel minder vaak wordt sloop gezien als een logisch gevolg op de beëindiging van het bedrijf. De verouderde gebouwen hebben dan geen functie meer en er is ook geen alternatieve aanwendingsmogelijkheid.

In de praktijk laat de ondernemer de bedrijfsgebouwen vaak staan. Hij hoopt dat ze nog enige waarde vertegenwoordigen of hij ziet op tegen de kosten van de sloop waar geen meerwaarde tegenover staat.

7.1.1.1 Afrekening bij vrijmaken grond voor andere doeleinden

Hoe rekent u fiscaal af als het primaire doel is om de grond voor andere doeleinden vrij te maken? Om deze vraag te beantwoorden gaan we uit van de volgende situatie als voorbeeld: een landbouwbedrijf wordt geëxploiteerd. Per 31 december 2020 wordt de onderneming gestaakt. Om de waarden te bepalen vindt een taxatie plaats. Deze taxatie vindt plaats naar de situatie zoals deze op het moment van staking is, dat wil zeggen met de nog aanwezige opstallen. Het voornemen is om de opstallen te slopen met als doel de grond vrij te maken. Pas in februari 2022 worden de opstallen daadwerkelijk gesloopt.

Het voornemen is om de opstallen te slopen. Hiermee wordt de ondergrond vrijgemaakt voor andere doeleinden. De ondergrond met opstallen (één bedrijfsmiddel) blijft tot het ondernemingsvermogen behoren zolang de sloop niet heeft plaatsgevonden. Hoe gaan we om met de sloopkosten? We moeten dan rekening houden met een aantal aspecten die invloed hebben op deze kosten.

7.1.1.1.1 Aspecten die invloed hebben op de sloopkosten
7.1.1.1.2 Voorbeelden van afrekeningen

In de vier voorbeelden hieronder ziet u een aantal fiscale regels uitgewerkt bij sloop met als primair doel de ondergrond vrij te maken voor andere doeleinden.

7.1.2 Primair doel: niet het vrijmaken van de grond

Is het primaire doel van de sloop er niet op gericht om de grond voor alternatieve aanwending vrij te maken? Dan kunt u deze kosten onder omstandigheden van uw inkomstenbelasting aftrekken of aan de kosten van de nieuwbouw toerekenen. U moet dit primaire doel dan wel voor de Belastingdienst aannemelijk maken. Verder is het belangrijk te weten wat deze situatie fiscaal betekent. Het gaat dan om de volgende zaken.

7.1.2.1 Voorziening vormen voor de sloopkosten

U kunt voor de sloopkosten onder bepaalde voorwaarden een voorziening vormen. Deze voorwaarden zijn: - De oorsprong van de sloop ligt vóór de balansdatum. - Het is voldoende zeker dat de sloop wordt uitgevoerd. - De kosten kunnen aan de periode worden toegerekend.

De ondergrond met opstallen (één bedrijfsmiddel) en de voorziening blijven tot het ondernemingsvermogen behoren zolang de sloop niet heeft plaatsgevonden. Deze voorziening kan bij de Belastingdienst vragen oproepen bij de beoordeling van de aangifte.

De sloopkosten worden afgeboekt van de voorziening; het eventuele verschil tussen voorziening en werkelijke kosten komt ten laste of ten gunste van de winst. Kon u ten tijde van de staking geen voorziening opnemen omdat u niet aan de voorwaarden voldeed, dan neemt u de sloopkosten als bedrijfslasten op.

7.1.2.2 Na sloop opstallen gaat de grond over naar privévermogen

Zijn de opstallen gesloopt en krijgt de grond geen andere aanwending binnen uw onderneming? Dan gaat de grond voor de waarde in vrije staat over naar het privévermogen. Dit hoeft niet wanneer u nog wacht op het meest geschikte moment van verkoop.

7.2 Fiscale gevolgen sloop voor omzetbelasting

U kunt uw bedrijf volledig stopzetten of gedeeltelijk. Als u helemaal ophoudt met uw bedrijf, dus bij een volledige staking, is de sloop van uw bedrijfsgebouwen een van de laatste ondernemingshandelingen binnen uw bestaande onderneming. Bij een gedeeltelijke staking lopen de ondernemingshandelingen al of niet in afgeslankte vorm door.

Voor een gedeeltelijke of volledige staking zijn er verschillende situaties voor de vrijkomende ondergrond te onderscheiden.

7.2.1 Situaties vrijkomende ondergrond