41 miljoen mooie wandelingen

6 oktober 2020

Iedere avond loop ik een rondje met onze hond. Een frisse neus, wat beweging, een beetje mijmeren. Lekker voor hond en baas zo'n avondwandeling.

Deze week ontdekte ik dat die wandelingen van mij eigenlijk nog niet echt meetellen. Alleen al in de provincie Utrecht maken we jaarlijks maar liefst 41 miljoen wandelingen. Maar, rondjes met de hond rekenen we niet mee. De lat ligt iets hoger. Onze provincie telt trouwens 861.000 min of meer frequente wandelaars die samen jaarlijks ruim 44 miljoen euro uitgeven. Dat zijn niet alleen heel veel kopjes koffie met appelgebak, maar ook wandelschoenen, wandelkaartjes en bezoekjes aan lokale ondernemers. Kortom, dat wandelen gáát ergens over.

Recent mocht ik het wandelnetwerk Kromme Rijnstreek openen. Dit netwerk van ruim 500 kilometer verbindt de mooiste plaatsen, natuurgebieden en wandelpaden met elkaar. Met aandacht voor kleinere ommetjes in de buurt van dorpen, maar ook voor langere wandelingen waarbij je een groot gebied ontdekt.

Utrecht heeft een prachtig buitengebied. Daar wandelen en recreëren is voor velen een prettige vrijetijdsbesteding in een aantrekkelijke, gezonde leefomgeving. Goede voorzieningen en mooie routes stimuleren hopelijk nog meer wandelaars om op pad te gaan.

Met de herfstvakantie in aantocht en de strengere regels rondom corona zullen velen deze tijd benutten om de natuur in te gaan. Maar we weten allemaal inmiddels: te veel drukte is nu niet goed voor onze gezondheid. Kijk daarom eerst op www.druktemonitorutrecht.nl. De druktemonitor is een online kaart waarop je in één oogopslag ziet op welke toeristische plekken het rustig, gemiddeld of druk is. Met deze monitor willen we bijdragen aan de spreiding van het bezoek aan onze provincie, zodat we er ook in deze veranderde omstandigheden verantwoord met elkaar op uit kunnen.

Dus samen de paden op, de lanen in. Maar, met oog voor elkaar en de omgeving!

Foto Blog wandelen