Commissie debatteert over Rijnbrug bij Rhenen en spoortunnel bij Maarsbergen
Een nieuw bovendek met extra rijstroken op de Rijnbrug bij Rhenen en de aanleg van de spooronderdoorgang bij Maarsbergen. Over beide plannen werd gisteren gedebatteerd in de commissie uit Provinciale Staten.
Rijnbrug
De provincie wil de Rijnbrug tussen Rhenen en Kesteren vóór 2025 voorzien van een nieuw bovendek met 2 x 2 rijstroken en een fietspad van 3 meter breed aan beide zijden. Op dit moment heeft de brug één rijstrook in elke richting. Ook is het plan om de aansluiting van de provinciale weg N233 aan weerszijden van de brug aan te pakken, zodat het verkeer beter de brug op en af kan rijden.
Tijdens de spits lopen de wegen bij Rhenen en Kesteren vast door de huidige verkeerssituatie. Dit probleem moet aangepakt worden, vinden de commissieleden. Zij staan daarom positief tegenover de plannen voor de Rijnbrug en de N233. Wel vragen zij zich af wat er gebeurt als de brug tijdelijk dicht moet vanwege de werkzaamheden die medio 2022 starten. Ook willen de commissieleden weten wat de gevolgen voor de luchtkwaliteit zijn nadat de verkeersproblematiek is aangepakt. Hier is nog geen inschatting van gemaakt. Ook wil de commissie dat de brug zodanig wordt ingericht dat fietsers er comfortabel gebruik van kunnen maken.
Verder werkt de provincie Utrecht aan de herinrichting van het kruispunt Achterberg op de N233 in Rhenen met een fietstunnel. Deze fietstunnel heeft volgens de commissie hoge prioriteit. Wel vragen een aantal commissieleden zich af of de kosten voor deze tunnel niet erg hoog zijn (€ 10 miljoen) en of het reëel is dat de gemeente Rhenen daar de helft van op zich gaat nemen.
Spooronderdoorgang
Ander mobiliteitsvraagstuk is de spooronderdoorgang bij Maarsbergen. Midden in Maarsbergen ligt een gelijkvloerse spoorwegovergang in de provinciale weg. De provincie, gemeente en ProRail gaan een tunnel aanleggen om zo de verkeersveiligheid, de doorstroming en leefbaarheid in het dorp te bevorderen. De aanleg van de spooronderdoorgang in de Woudenbergseweg (N226) in Maarsbergen is nu een flinke stap dichterbij gekomen. De zogeheten Westvariant, waarbij de Tuindorpweg wordt afgesloten, kan worden uitgewerkt. Los van dat project wordt gewerkt aan de verwijdering van twee tankstations uit de dorpskern.
Om de onderdoorgang aan te leggen is een extra investering van 13,2 miljoen euro van de provincie Utrecht en 2,2 miljoen van ProRail nodig. De commissieleden zijn onaangenaam verrast over deze kostenoverschrijding. Had dit niet kunnen worden voorzien en blijft het hier nu bij, vraagt de commissie zich af. Hierop geven Gedeputeerde Staten aan dat de tunnel duurder is dan geraamd vanwege onder andere gestegen prijzen en marktwerking.
Ook maakt de commissie zich zorgen dat een groep inwoners van Maarsbergen zich, ondanks de vele bijeenkomsten, nog steeds niet gehoord voelt door de provincie. Zes insprekers kwamen tijdens de commissievergadering hun kritiek uiten over de verdere uitwerking van de spooronderdoorgang, de compenserende maatregelen, en het verplaatsen van de enige bushalte in Maarsbergen.
Provinciale Staten debatteren op maandag 10 december verder over de spooronderdoorgang bij Maarsbergen en over de plannen voor de Rijnbrug bij Rhenen.
Voor persinformatie: Communicatieadviseur Provinciale Staten
Nanette.Catoen@provincie-utrecht.nl, 06 - 21 12 45 85
Voor algemene informatie:
info@provincie-utrecht.nl, (030) 258 91 11
