4,9 miljoen euro voor restauratie 19 rijksmonumenten

Om ervoor te zorgen dat rijksmonumenten toegankelijk en behouden blijven voor het publiek, draagt de provincie Utrecht 4,9 miljoen euro bij uit het fonds Erfgoedparels. Dit geld is bedoeld voor het onderhoud en restauratie van 19 rijksmonumenten. Zo worden onder andere de toren van de St. Franciscus Xaveriuskerk in Amersfoort en de Boerderij op de industrieweg in Mijdrecht gerestaureerd.

Boerderderij Mijdrecht

Gedeputeerde Rob van Muilekom:”Ook dit jaar hebben we veel verschillende aanvragen vanuit alle hoeken van onze provincie binnengekregen. Daar ben ik blij om en het is fijn dat we ze allemaal hebben kunnen honoreren uit het Fonds Erfgoedparels. Hierdoor kan de restauratieachterstand verder worden ingelopen, blijven onze rijksmonumenten in goede staat en worden ze behouden voor de toekomst.”

Gehonoreerde projecten

Het geld uit het Fonds Erfgoedparels wordt gebruikt om een aantal markante monumenten te restaureren. Dit jaar gaat het om 19 gehonoreerde projecten: Theekoepel buitenplaats Vechtoever (Stichtse Vecht), verschillende objecten op landgoed Prattenburg (Rhenen), Stal buitenplaats Geerestein (Woudenberg), Toren bij kasteel Nijenrode (Breukelen), Park kasteel Renswoude (Utrechtse Heuvelrug), Kasteel Sterkenburg (Utrechtse Heuvelrug) en Slot Zuylen (Stichtse Vecht).

Uit de overige monumentcategorieën: gemeentehuis (Wijk bij Duurstede), voormalige gevangenis Wolvenplein (Utrecht), rijtuigenloods (Amersfoort), Minrebroederstraat 16 (Utrecht), voormalig ziekenhuis Johannes de Deo (Utrecht), orgel in de Pleinkerk (Houten), Foster & Andrewsorgel (Stichtse Vecht), Winkel van Sinkel en voormalig koetshuis (Utrecht), toren St. Franciscus Xaveriuskerk (Amersfoort), Domkerk (Utrecht), boerderij industrieweg 30 (Mijdrecht) en één aanvraag voor Molen Ter Leede, Bonkmolen, Vlietmolen en Hoekmolen (Vijfheerenlanden).

Erfgoedparels uitgelicht

De St. Franciscus Xaveriuskerk ligt in de binnenstad van Amersfoort en is gebouwd in 1817. Het ontwerp is van Teunis Wittenberg uit Zutphen. Aan de buitenkant vallen de kolossale geblokte pilasters en het driehoekige timpaan op. Aan de toren op de nok van de kerk is de Griekse stijl herkenbaar. Het gebouw maakt deel uit van de rooms-katholieke parochie Onze Lieve Vrouw van Amersfoort. Na de reformatie werd de publieke katholieke eredienst in Amersfoort verboden. Er ontstonden schuilkerken die bediend werden door religieuzen, onder wie de jezuïeten. Zo kwam de kerk aan zijn naam; één van de jezuïetenstaties droeg de naam van een gecanoniseerde jezuïet van het eerste uur, St. Franciscus Xaverius. In de loop der tijd versoepelde het beleid ten aanzien van de katholieken. Toen 1715 de schuilkerk van St. Franciscus Xaverius in vlammen opging, mocht men een meer zichtbare kerk bouwen met als resultaat de huidige vorm van de kerk. De kerk heeft een centrale rol in de buurt en er vinden veel sociaal-maatschappelijke en culturele activiteiten plaats. De restauratie betreft het herstel van de toren.

De boerderij aan de industrieweg in Mijdrecht is in 1879 gebouwd door een boer uit Noord-Holland. Het was een van de eerste boerderijen in de polder Groot Mijdrecht. De boerderij is gebouwd op Noord-Hollandse wijze en zo licht mogelijk uitgevoerd in verband met de bodemgesteldheid. Het boerenbedrijf was niet erg succesvol. Door de sterke bemaling van het poldergebied zakte het maaiveld waardoor de boerderij uiteindelijk toch verzakte. Vanaf de jaren zestig is het gebied dicht bij het dorp Mijdrecht herbestemd tot bedrijven- en kantorenterrein waarbij deze boerderij steeds meer als een laatste restant uit het agrarisch verleden van de polder behouden is gebleven. De boerderij krijgt een nieuwe bestemming als lunch café voor de omliggende bedrijven waarbij het verhaal over de geschiedenis verteld blijft worden.

Criteria

Bij het verlenen van subsidies hanteert de provincie een aantal criteria zoals een urgente restauratiebehoefte, de publieke toegankelijkheid en cofinanciering van de eigenaar. Ook wordt een extra subsidiepercentage verstrekt wanneer het rijksmonument verduurzaamd wordt of wanneer het een sociaal-maatschappelijke herbestemming heeft.

patricia.schalkwijk@provincie-utrecht.nl06 51 99 45 32