7 kandidaten voor burgemeesterschap Bunschoten

Een vrouw en zes mannen willen burgemeester worden van Bunschoten. Alle kandidaten hebben ervaring in het openbaar bestuur, een deel van hen als dagelijks bestuurder.

Bunschoten-Spakenburg plaatsnaambord

Het burgemeesterschap van Bunschoten komt vrij per september 2024. Dan neemt de huidige burgemeester, Melis van de Groep, afscheid. Hij is dan bijna 18 jaar burgemeester geweest van Bunschoten.

Profielschets

De gemeenteraad van Bunschoten stelde op 27 februari de profielschets voor de nieuwe burgemeester vast. De raad zoekt een betrokken, communicatieve en onderhandelingsvaardige burgemeester die kan omgaan met de directheid van de inwoners van Bunschoten. "Door erbij te zijn en mee te doen, maakt u zich de specifieke cultuur van Bunschoten snel eigen. U voelt goed aan hoe het dorp in elkaar zit, wat wij belangrijk vinden en wat de gevoeligheden zijn," aldus de profielschets.

Ervaring

De vacature was van 28 februari tot en met 19 maart opengesteld. Zeven kandidaten reageerden: een vrouw en zes mannen. Allen hebben ervaring in het openbaar bestuur, een deel van hen als dagelijks bestuurder.

Commissaris van de Koning Hans Oosters zal in de komende periode beoordelen of er voor het doorlopen van een zorgvuldige procedure onder de sollicitanten voldoende gekwalificeerde kandidaten zijn.

karin.alberts@provincie-utrecht.nl06 53 72 80 69