Aanleg doorfietsroute Amersfoort – Bunschoten gevierd

Vanochtend is de aanleg van de doorfietsroute Amersfoort – Bunschoten gevierd. De werkzaamheden aan deze route zijn op 10 augustus begonnen en inmiddels al een eind gevorderd. Gedeputeerde André van Schie, wethouders Tyas Bijlholt (Amersfoort) en Rick Beukers (Bunschoten) en Ronald van der Valk (manager Strukton) brachten gezamenlijk met krijtverf een tag aan op het nieuw geasfalteerd fietspad in Bunschoten en deelden fietslampjes uit aan bezoekers en fietsers op de route. Naar verwachting zijn eind van het jaar de werkzaamheden aan de bestrating van deze doorfietsroute klaar.

Bestuurders spuiten krijtverftag op doorfietsroute Amersfoort Bunschoten

De doorfietsroute tussen Amersfoort en Bunschoten, de F199, is negen kilometer lang en loopt voor een groot deel langs de N199. Het is een van de negen doorfietsroutes waaraan wordt gewerkt door de provincie en gemeenten. Een netwerk van vlotte, veilige en comfortabele fietsroutes tussen dorpen en steden om voor de fietser ook op langere afstand een aantrekkelijk alternatief te bieden.

Gedeputeerde Van Schie: “Uiteindelijk willen we met brede, veilige en comfortabele doorfietsroutes meer mensen stimuleren om de fiets naar het werk te pakken. In dit geval biedt deze doorfietsroute ook veel scholieren meer ruimte en veiligheid op hun fietstocht van en naar school. Het fietspad wordt breder, heeft minder bochten, is vlakker en fietsers hebben vaker voorrang op de auto. Dat is fijn voor de fietser, beter voor het milieu en belangrijk om onze regio en de gemeenten bereikbaar en leefbaar te houden. Want onze regio groeit en in de toekomst komen er duizenden woningen bij: Dat maakt goede fietsverbindingen noodzakelijk.. En, niet onbelangrijk, een doorfietsroute mag je ook gewoon recreatief gebruiken hoor, het brengt je op hele mooie plekken in onze provincie!”

Ook de wethouders van beide gemeenten zijn blij dat er eind dit jaar een vlotte en veilige fietsverbinding ligt tussen Amersfoort en Bunschoten.

Wethouder Bijlholt (Mobiliteit): “Amersfoort groeit, en de stad wordt voller. Door fietsen aantrekkelijker te maken, hopen we dat mensen de auto minder gebruiken. Want de ruimte die auto’s innemen, kunnen we veel beter benutten. Het zorgt bovendien voor schonere lucht en gezondere inwoners. Samen met gemeente Bunschoten en provincie Utrecht leggen we een veilig fietspad aan. Voor de vele mensen die dagelijks tussen Bunschoten en Amersfoort naar hun werk reizen en de scholieren die deze route afleggen.”

“De fietsroute tussen Bunschoten en Amersfoort wordt dagelijks intensief gebruikt voor woon-werkverkeer en door scholieren. Hun vaste fietsroute biedt nu meer comfort door brede paden en betere opstelplekken voor de stoplichten. Een mooie ontwikkeling voor onze inwoners die de fiets pakken”, vult wethouder Beukers uit Bunschoten aan.

Waarom doorfietsroutes

Om vlot, veilig en comfortabel tussen dorpen en steden te fietsen, werkt de provincie momenteel aan negen doorfietsroutes. Samen met gemeenten verbeteren we bestaande fietspaden, verbinden ze aan elkaar en voorzien ze van herkenbare belijning, wegwijzers en verlichting. Zo wordt het aantrekkelijker om ook voor langere afstanden en naar je werk de fiets te pakken. Dat is goed voor ons klimaat, vermindert de files op de weg en is gezond. Op de doorfietsroutes zijn alle fietsers welkom, of je nu snel of rustig fietst. Je komt hier minder obstakels tegen en krijgt vaak voorrang op ander verkeer. Download de IK FIETS APP en krijg nog sneller groen licht. Meer informatie over de doorfietsroutes is te vinden op www.provincie-utrecht.nl/doorfietsroutes

miranda.mens@provincie-utrecht.nl, 06 53 21 55 01