Aanleg nieuwe doorfietsroute USP - Veenendaal gaat van start

De doorfietsroute Utrecht Science Park (USP) - Veenendaal, genaamd Via Regia, is weer een stap dichterbij! Met het ondertekenen van de samenwerkings- en realisatieovereenkomst spreken de provincie Utrecht, de Universiteit Utrecht en de betrokken gemeenten Utrecht, de Utrechtse Heuvelrug, Rhenen en Veenendaal af om van start te gaan met de realisatie van deze fietsverbinding: een van de negen doorfietsroutes die de provincie gaat aanleggen.

Doorfietsroute

Op donderdag 24 februari gaven de betrokken partijen het startsein voor de aanleg van deze 30 kilometer lange doorfietsroute en voor de benodigde vergunnings- en aanbestedingsprocedures. De geplande opening van de doorfietsroute is eind 2024.

Gedeputeerde Arne Schaddelee benadrukt het belang van de doorfietsroute voor de provincie. “Een deel van de fietsverbinding van Utrecht Science Park naar Veenendaal maakt deel uit van de eeuwenoude handels- en pelgrimsroute van Utrecht naar Keulen, genaamd de Via Regia. De Via Regia was zeker al in de 10e eeuw een belangrijke verbinding. Het belang van deze route wordt opnieuw zichtbaar met deze doorfietsroute. Zo komt een deel van onze geschiedenis weer tot leven.”

Kwaliteit door samenwerking

Hoe kort of lang je fietstocht ook is; met de doorfietsroute USP - Veenendaal fiets je vlot, veilig en comfortabel door de regio Utrecht. Het streven hierbij is om te voldoen aan de kwaliteitseisen die landelijk zijn opgesteld voor doorfietsroutes. De Via Regia wijkt op een aantal delen van de route af van de kwaliteitseisen. Zo is er voor de Dorpsstraat in Doorn ten oosten van het kruispunt met de N227 nog geen goede oplossing gevonden om fietsers meer ruimte te geven.

Al met al vinden betrokken partijen de te behalen verbeteringen voor fietsers de investering waard. De gemeente Bunnik heeft meer tijd gevraagd om met alle belanghebbenden uit de samenleving het benodigde proces te doorlopen, en hoopt op een later moment alsnog aan te sluiten. In alle gemeenten blijven belanghebbenden, zoals omwonenden, scholen en aanliggende bedrijven en andere partijen, zoals de Fietsersbond en natuur- en milieuorganisaties, het komende jaar bij de verdere uitwerking van het ontwerp betrokken om tot het beste definitieve ontwerp te komen. 

Ondertekening doorfietsroute Via Regia
Van links naar rechts: Ruut van Rossen (Universiteit Utrecht, vertegenwoordiger van het grondeigendom), Jeroen Gosse (Gemeente Utrecht, directeur Mobiliteit), Arne Schaddelee (Gedeputeerde provincie Utrecht), Gerrit Boonzaaijer (Wethouder gemeente Heuvelrug), Engbert Stroobosscher (Wethouder gemeente Veenendaal), Hans Boerkamp (Wethouder gemeente Rhenen), Hans Engelenburg (Projectleider doorfietsroutes provincie Utrecht). ​

De route

Met deze doorfietsroute willen provincie, Universiteit Utrecht en de gemeenten het gebruik van de fiets in het woon-werkverkeer stimuleren. Wethouder Verkeer en Vervoer Stroobosscher van de gemeente Veenendaal, vertelt enthousiast: “Het mooiste stuk op deze route is voor mij het Veense Pad door het Amerongse Bos. Dit fietspad wordt verbreed van anderhalve meter naar drie meter en wordt daarmee veiliger en toegankelijker. In het verleden kregen we van Veenendaalse inwoners veel vragen over dit smalle fietspad en dat het nu als onderdeel van de doorfietsroute mét behoud van de bomen en natuur wordt aangepakt vind ik fantastisch”. 

De Via Regia loopt tot en met het USP, dat vrijwel volledig in eigendom is van de Universiteit Utrecht. Ruut van Rossen – vertegenwoordiger van het grondeigendom – vertelt: “Het Utrecht Science Park is een hele drukke bestemming met vooral tijdens de spits grote belasting op wegen, openbaar vervoer en fietsroutes. De Via Regia is een hele welkome toevoeging aan het netwerk om meer pendelaars vanuit de regio te verleiden om de fiets te kiezen om comfortabel naar het gebied te komen.”

Vlot, veilig en comfortabel fietsen in de provincie Utrecht

Op doorfietsroutes krijgen fietsers vaker voorrang op autoverkeer en eerder groen bij verkeerslichten op de route. De doorfietsroutes zijn voor alle fietsers, dus er hoeft niet persé snel gefietst te worden. Om de doorfietsroutes te realiseren, worden bestaande fietspaden verbeterd en aan elkaar verbonden. Zo krijgt bijvoorbeeld het wegdek beter asfalt of beton. Waar nodig wordt het wegdek verbreed, zodat fietsers voldoende ruimte hebben. De stoepranden zijn veilig en er zijn geen paaltjes of andere obstakels op de route. Zo kunnen fietsers vlot, veilig en comfortabel doorfietsen en zijn scholen, woonwijken, werklocaties en OV-knooppunten per fiets nog beter bereikbaar.

 

Voor persinformatie:
miranda.mens@provincie-utrecht.nl06 53 21 55 01