Aanpak tekort arbeidsmarkt in Utrecht door samenwerking werkt

Er zijn flinke tekorten op de arbeidsmarkt in belangrijke sectoren in de provincie. Zorg, onderwijs, techniek en ICT zijn hiervan voorbeelden. Door samenwerking van bedrijfsleven, onderwijs en overheid krijgt talent de ruimte in de provincie. Dat geldt voor jong en oud, en de eerste resultaten zijn positief!

Hotspot voor talent; MakerSpace.

Tegen de trend in zien we nu al dat door de samenwerking tussen bedrijfsleven, onderwijs en overheid in de Utrecht Talent Alliantie een toename is van leerlingen in het techniekonderwijs in de provincie. Dit vindt plaats op alle niveaus (VMBO, MBO, maar ook VWO). MakerSpace in Mijdrecht is hiervan een succesvol voorbeeld.

Hotspot voor talent

Gestart in 2022 voor leerlingen in het voortgezet onderwijs, kan deze hotspot uitgroeien tot een plek waar ook talentvolle mensen later in hun werkzame leven terecht kunnen om een (nieuw) vak te leren in de techniek. Bijvoorbeeld door steeds slimmere drones te maken. De provincie ondersteunt dit initiatief financieel en verstrekt ook opdrachten.

Voor algemene informatie

info@provincie-utrecht.nl