BBB en GroenLinks niet samen in provinciebestuur Utrecht

Bron: Provinciale Staten

BBB en GroenLinks zijn tot de conclusie gekomen dat er geen gemeenschappelijke basis is om een college te vormen in de provincie Utrecht.

De standpunten van BBB en GroenLinks over het al dan niet plaatsen van windmolens en aanleggen van zonneweides bleken onoverbrugbaar. Verkenner Anne Lize van der Stoel: “Vanaf de start heb ik geadviseerd om open de verschillen op tafel te leggen en er niet omheen te draaien. We hebben goede gesprekken gevoerd. Helaas lagen in ieder geval de standpunten over de onderwerpen zonneweides en windmolens te ver uit elkaar. GroenLinks besloot vervolgens om te stoppen”

De BBB vindt dat de alternatieven voor zonneweides en windmolens nog onvoldoende zijn onderzocht. GroenLinks geeft aan dat zij niet wil terugkomen op eerder gemaakte afspraken inzake het opwekken van energie.

Begin volgende week volgt er een openbare bijeenkomst om Statenleden te informeren en vervolgstappen te bespreken. Verkenner Anne Lize van der Stoel deelt dan haar verslag. BBB werkt aan een procesvoorstel voor het vervolg.

cisca.hoogkamp@provincie-utrecht.nl06 38 57 32 97.