Een heerlijke mijlpaal: al 25.000 Broodjes Utrecht verkocht

Broodje Utrecht is al 25.000 keer over de toonbank gegaan in bedrijfsrestaurants van onder meer de provincie Utrecht, NS en Koninklijke Jaarbeurs. Dit broodje – gelanceerd door de provincie Utrecht, MVO Nederland, Eric van Veluwen en Lokalist in maart 2024 – bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw. 

Drie personen die een broodje Utrecht maken

Het broodje komt tegemoet aan de uitdagingen in de landbouw: de boer die duurzamer wil ondernemen, kan dat alleen als op lange termijn afzet is gegarandeerd om duurzame en natuurlijke inspanningen te bekostigen. Gedeputeerde Mirjam Sterk: "Als provincie stimuleren wij het eten uit de korte keten. Dat is niet alleen duurzaam en gezond, het draagt ook bij aan het verdienmodel van de Utrechtse agrariërs.”

Voedsel-inkopende bedrijven willen wel bijdragen aan de natuur, maar vinden dat nog lastig concreet te maken. Gedeputeerde Sterk (Natuur en Landbouw): “Met dit broodje brengen we bedrijven, cateraars en voedselproducenten uit de provincie bij  elkaar en stimuleren de samenwerking. Met deze partijen zetten we gezamenlijk stappen richting de gewenste landbouw- en voedseltransitie in de provincie. Het ‘Broodje Utrecht’ is hier een fantastisch voorbeeld van. Fijn dat al zoveel mensen, door het eten van het broodje, een bijdrage leveren aan de landbouw van de toekomst."

Bedrijfsrestaurants

Het populaire broodje is in steeds meer bedrijfsrestaurants te vinden. Zo ook bij de Koninklijke Jaarbeurs en NS. “We hebben al zeven varianten van Broodje Utrecht aangeboden met telkens nieuw brood en beleg. Dat stimuleert onze gasten om ervoor te blijven kiezen. Dat het van lokale en biodiversiteitsvriendelijke boeren komt, spreekt ook een grote groep aan. Zo draag je eenvoudig bij aan een duurzamere wereld", zegt Patricia Temme, programmamanager duurzaam ondernemen bij NS.

“Het succes van dit nieuwe broodje laat zien dat ook bedrijfsmedewerkers met dat wat ze eten kunnen bijdragen aan een toekomst voor boer en natuur. Zeker als het dan ook nog eens gaat over hun eigen omgeving. Bovendien toont het aan dat elk bedrijf met iets ogenschijnlijk kleins als een broodje al duurzame stappen kan zetten. We noemen het hier niet voor niets al de landbouwtransitie op een broodje”, zegt Ankie van Wersch, directeur-bestuurder van MVO Nederland.

Convenant

Het Broodje Utrecht is een uitkomst van het convenant ‘Samen Eten We Utrecht Mooier’ waarin Bijna 20 Utrechtse organisaties zich inzetten voor lokaal en duurzaam voedsel. Meer informatie over het Broodje Utrecht. Het Broodje is te bestellen bij de Lokalist.

Voor persinformatie:
jytte.reichert@provincie-utrecht.nl
06 18 54 01 37