Fietsverlichtingscampagne in IJsselstein zet jongeren letterlijk in het licht

Om het gebruik van goede fietsverlichting te stimuleren, staat op de hoek van de Tepestraat en de Van der Poststraat in IJsselstein de ‘snap into the light box’. In deze mobiele box kunnen jongeren hun eigen Snapchat- en Instagramberichten maken met speciale blacklightfilters. Met de gemaakte foto’s en video’s maken ze kans op prijzen. De box is onderdeel van de fietsverlichtingscampagne AAN in Utrecht, geïnitieerd door de provincie Utrecht. Op  vrijdag 21 januari van 14.00 - 18.00 uur is de box opengesteld voor publiek.

Snap-into-the-light box in IJsselstein

Ondanks dat uit onderzoek blijkt dat 84% van de Nederlanders het niet verstandig vindt om zonder verlichting in het donker te fietsen, gaat lang niet iedereen (voldoende) verlicht de straat op. Zo denkt 1 op de 10 fietsers (11%) dat een reflector voldoende bescherming biedt en repareert of vervangt een kwart van de fietsers een fietslamp die kapot is niet. En dat brengt risico’s met zich mee. Met goede verlichting neemt het risico dat een fietser in het donker wordt aangereden met 20% af.

Snap into the light box en filters

Om het bewustzijn van jongeren te vergroten, draait het in de campagne AAN in Utrecht letterlijk om het zichtbaar maken van jezelf in het donker. Dat doet de provincie onder andere met de ‘Snap into the light box’, een mobiele ruimte volledig in blacklight met een AR-photobooth waar jongeren worden uitgenodigd om content voor hun eigen social media kanalen te maken. Zij kunnen daarbij gebruik maken van de speciaal voor de campagne ontwikkelde blacklight filters voor Snapchat en Instagram. Op de dagen dat de box is geopend, wordt voorlichting gegeven over het gebruik van goede fietsverlichting.

De Snap into the light box is coronaproof ingericht. Om naar binnen te kunnen vragen we aan iedereen om een mondkapje te dragen en er mogen max twee personen naar binnen.

Winactie

Door gebruik te maken van het voor de campagne ontwikkelde Instagramfilter maken jongeren kans op de volgende prijzen: tickets voor Amaze Amsterdam, Fujifilm Instax mini instant camera, tickets voor Glowgolf in Houten en tickets voor Lasergames in Utrecht. De actievoorwaarden van de winactie staan op https://www.aaninutrecht.nl/winactie/

Handhavingsacties

Naast de bewustwordingsacties wordt er gedurende de winterperiode ook extra gehandhaafd op fietsverlichting. Zo zijn er onaangekondigde acties waarbij BOA’S en politie het fietsverkeer controleren op het hebben van goede verlichting. Wanneer dit niet het geval is, kan gekozen worden om het licht, ter plekke, tegen vergoeding te laten maken door de bij de actie aanwezige fietsenmaker. Als dit niet mogelijk of gewenst is, volgt een boete van 60 euro. Via social media, posters in scholen en radiocommercials worden jongeren en hun ouders op de hoogte gebracht van de campagne en de handhavingsacties. Op www.aaninutrecht.nl staat alle informatie en is campagnemateriaal beschikbaar voor gebruik door derden.

Over AAN in het Utrecht

De fietsverlichtingscampagne ‘AAN in Utrecht’ is een regionale doorvertaling van de landelijke fietsverlichtingscampagne ‘AAN in het donker’ van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Voor persinformatie:
miranda.mens@provincie-utrecht.nl06 53 21 55 01