Fietsverlichtingscampagne zet jongeren letterlijk in het licht

Om het gebruik van goede fietsverlichting te stimuleren, is vorige week de fietsverlichtingscampagne ‘AAN in Utrecht' van start gegaan. De campagne richt zich in het bijzonder op jongeren in de leeftijd van 16 tot en met 24 jaar, de groep die het vaakst zonder of met onvoldoende verlichting de weg op gaat. Belangrijk onderdeel van de campagne is de ‘Snap into the light box’, een mobiele AR(augmented reality)-photobooth, waarmee jongeren zichzelf letterlijk in het licht zetten. Zondag 14 november wordt deze box om 13.00 uur geopend op de Maliebaan in Utrecht.

fietsverlichting

Ondanks dat uit onderzoek blijkt dat 84 procent van de Nederlanders het niet verstandig vindt om zonder verlichting in het donker te fietsen, gaat lang niet iedereen (voldoende) verlicht de straat op. Zo denkt één op de tien fietsers (11 procent) dat een reflector voldoende bescherming biedt en repareert of vervangt een kwart van de fietsers een fietslamp die kapot is niet. En dat brengt risico’s met zich mee. Met goede verlichting neemt het risico dat een fietser in het donker wordt aangereden met 20 procent af.

Snap into the light box en filters

Om het bewustzijn van jongeren te vergroten, draait het in de campagne 'AAN in Utrecht' letterlijk om het zichtbaar maken van jezelf in het donker. Dat doet de provincie onder andere met de ‘Snap into the light box’, een mobiele ruimte volledig in blacklight met een AR-photobooth waar jongeren worden uitgenodigd om content voor hun eigen social media kanalen te maken. Zij kunnen daarbij gebruik maken van de speciaal voor de campagne ontwikkelde blacklight filters voor Snapchat en Instagram. Op de dagen dat de box is geopend, wordt voorlichting gegeven over het gebruik van goede fietsverlichting. De mobiele box trekt tot en met januari 2022 door de provincie Utrecht. Op www.aaninutrecht.nl staat een overzicht van de locaties. Deze lijst wordt tijdens de campagne continu geactualiseerd.

Photobooth fietsverlichtingscampagne

Sociale media

Sociale media vormen een belangrijk onderdeel binnen de campagne 'AAN in Utrecht'. De provincie motiveert jongeren om de campagneboodschap via hun sociale media kanalen te verspreiden. Ook enkele influencers helpen mee aan het verspreiden van de boodschap door het promoten van de campagnefilters via hun sociale media accounts. Daarnaast wordt er via advertenties op Facebook, Snapchat, Instagram en YouTube aandacht gevraagd voor de fietsverlichtingscampagne. Alle online uitingen zullen terug te vinden zijn op de campagnesite www.aaninutrecht.nl

Handhavingsacties

Naast de bewustwordingsacties wordt er gedurende de winterperiode ook extra gehandhaafd op fietsverlichting. Zo zijn er onaangekondigde acties waarbij BOA’S en politie het fietsverkeer controleren op het hebben van goede verlichting. Wanneer dit niet het geval is, kan gekozen worden om het licht, ter plekke, tegen vergoeding te laten maken door de bij de actie aanwezige fietsenmaker. Als dit niet mogelijk of gewenst is, volgt een boete van 60 euro. Via sociale media, posters in scholen en radiocommercials worden jongeren en hun ouders op de hoogte gebracht van de campagne en de handhavingsacties. Op www.aaninutrecht.nl staat alle informatie en is campagnemateriaal beschikbaar voor gebruik door derden.

Over AAN in het donker

De fietsverlichtingscampagne ‘AAN in Utrecht’ is een regionale doorvertaling van de landelijke fietsverlichtingscampagne ‘AAN in het donker’ van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Voor persinformatie
miranda.mens@provincie-utrecht.nl, 06 53 21 55 01