Marijke van Beukering beëdigd als burgemeester van Nieuwegein

Op maandagavond 5 juni is Marijke van Beukering-Huijbregts tijdens een Buitengewone Raadsvergadering geïnstalleerd als burgemeester van Nieuwegein. Commissaris van de Koning Hans Oosters nam haar in de Raadzaal van Nieuwegein de ambtseed af.

cvdK Hans Oosters en burgemeester Marijke van Beukering. Foto: Menno Ringnalda
Commissaris van de Koning Hans Oosters en burgemeester Marijke van Beukering. Foto: Menno Ringnalda

In zijn toespraak stond de commissaris stil bij het feit dat de gemeente Nieuwegein voor het eerst in haar geschiedenis een vrouw als burgemeester krijgt. Daarmee komt het aantal vrouwelijke burgemeesters in de provincie Utrecht op zes. Montfoort, Renswoude, Wijk bij Duurstede, Woudenberg en Utrecht gingen Nieuwegein voor.

De commissaris citeerde de vertrouwenscommissie die Marijke van Beukering bij de voordracht typeerde als een ‘energieke vrouw met flair en ambitie die goed kan luisteren’. 'Iemand met een koel hoofd en een warm hart,’ aldus de commissaris.

Marijke van Beukering was tot voor kort lid van de Tweede Kamer voor D66. Eerder was zij wethouder in IJsselstein. Ze is 51 jaar, gehuwd en heeft twee kinderen.

karin.alberts@provincie-utrecht.nl06 53 72 80 69