Nieuwe bewegwijzering en informatieborden Park Vliegbasis Soesterberg

De wandelroutes en fietspaden op Park Vliegbasis Soesterberg hebben deze week duidelijke bewegwijzering gekregen. Ook kunnen mensen op borden informatie over de voormalige vliegbasis lezen. Bovendien heeft het park aan de noordzijde een nieuwe toegang. Met deze werkzaamheden heeft programma Hart van de Heuvelrug de transformatie van een militaire vliegbasis in een grotendeels toegankelijk natuurgebied afgerond. Omdat het park in 2023 tien jaar open is voor het publiek, is er op zondag 1 oktober een gratis evenement met activiteiten op het gebied van natuur, sport en ontspanning.

Nieuw informatiepaneel op Park Vliegbasis Soesterberg

Zondag 1 oktober is er een gratis evenement voor jong en oud, voor een gezellige dag in het natuurpark. Voor zowel natuurliefhebbers als sportievelingen is er van alles te beleven. Er zijn spannende speurtochten en natuurexcursies op de fiets onder begeleiding van een gids. Hardlopers schrijven zich in voor een uitdagende parkloop of prestatieloop (meerdere afstanden). Kinderen kunnen hun survival skills oefenen of doen mee aan een mini-bootcamp. Op de ontmoetingsplaats bij Shelter 610 kunnen bezoekers aanschuiven voor een gratis snack en drankje. Bekijk het volledige programma.

Sinds het sluiten van de militaire vliegbasis in 2008 beheert Het Utrechts Landschap het terrein als natuurgebied en heeft het een nieuwe naam gekregen: Park Vliegbasis Soesterberg. Het programma Hart van de Heuvelrug heeft dit gebied in de afgelopen 15 jaar geleidelijk gevormd tot een grotendeels vrij toegankelijk natuurgebied met recreatieve routes. Omwonenden uit Soesterberg, Bosch en Duin en Den Dolder weten het gebied al jaren goed te vinden voor een wandeling of sportief rondje op de fiets.

Het ontdekken waard

Wie minder goed bekend is met het park, kan via de nieuwe bewegwijzerde wandelpaden en fietsroute de natuur en overblijfselen uit het militaire verleden ontdekken. In de afgelopen jaren zijn de wandelpaden uitgebreid en verbeterd. Zo is er een vijf kilometer lange wandelroute in het zogeheten Munitiepark gemaakt. In dit bosrijke deel van het perk liggen meerdere munitiebunkers verscholen in het groen.

Voor fietsers is een afwisselende route aangelegd door bosgebieden. De route gaat langs kleine meertjes, shelters, bunkers en ander opgeknapt militair erfgoed. De bijna drie kilometerslange landingsbaan is onderdeel van de route en maakt de tocht tot een bijzondere ervaring. Een interessant rustpunt is de vogelkijkhut, vanwaar je onder andere veldleeuweriken, tapuiten en de zeldzame grauwe klauwier kunt spotten.

Programma Hart van de Heuvelrug

Het programma Hart van de Heuvelrug heeft op Park Vliegbasis Soesterberg naast de bouw van de vogelkijkhut verschillende militaire objecten langs de routes hersteld. Wie wil uitkijken over het natuurgebied kan het uitkijkpaviljoen, de radarheuvel of de kerosineheuvel beklimmen.

Provincie Utrecht, gemeente Soest, gemeente Zeist, Stichting Het Utrechts Landschap en het Nationaal Militair Museum werken samen binnen het programma Hart van de Heuvelrug. Binnen het programma is de natuur op de Utrechtse Heuvelrug uitgebreid en versterkt. Zo zijn er vijf ecoducten aangelegd. Op andere plekken wordt ruimte gemaakt voor wonen, werken, zorg en recreatie. Zo draagt het programma bij aan een groene en gezonde leefomgeving in de regio rond Soest en Zeist.

patricia.schalkwijk@provincie-utrecht.nl06 51 99 45 32