Nieuwegein én provincie nemen afscheid van burgemeester Backhuijs

Tijdens een bijzondere raadsvergadering nam de gemeenteraad van Nieuwegein op woensdag 9 mei afscheid van burgemeester Frans Backhuijs. Commissaris van de Koning Hans Oosters sprak de scheidend burgemeester toe en roemde zijn sterke morele kompas, zijn zorgzaamheid en sensitiviteit.

De heer en mevrouw Backhuijs, commissaris Hans Oosters

Meer vrouwen dan mannen

Frans Backhuijs werd in 2011 burgemeester van Nieuwegein, daarvoor was hij zeven jaar burgemeester van Oldenzaal. Volgens de commissaris heeft de Nieuwegeinse politiek tijdens de twaalf jaar dat Backhuijs burgemeester was, een grote professionaliseringsslag gemaakt. “De politieke cultuur bij jouw aantreden was onrustig te noemen, polemisch zelfs. Na twaalf jaar is de situatie onherkenbaar gekeerd. Er is een gemêleerde raad met veel jonge mensen, met ook meer vrouwen dan mannen, die heel professioneel met elkaar en met het college omgaan.” Als voorzitter van de raad heeft burgemeester Backhuijs daar een zwaarwegende rol in gespeeld, volgens de commissaris.

Opvolging

Frans Backhuijs liet de commissaris van de Koning in september jl. weten niet beschikbaar te zijn voor een derde termijn. De laatste drie jaar van zijn burgemeesterschap typeerde Backhuijs als een ‘permanente crisissituatie’. Frans Backhuijs gaat na zijn afscheid weer in Oldenzaal wonen.

Frans Backhuijs wordt opgevolgd door Marijke van Beukering. De commissaris beëdigt haar naar verwachting begin juni. Tot die tijd worden de burgemeesterstaken waargenomen door locoburgemeester Marieke Schouten.

karin.alberts@provincie-utrecht.nl06 53 72 80 69