Procesvoorstel vastgesteld voor vervolg verkennende fase

Bron: Provinciale Staten

Het procesvoorstel voor de tweede verkennende fase is door Provinciale Staten vastgesteld. Dat laat informateur Anne Lize van der Stoel weten.

Statenzaal

In het procesvoorstel staat dat BBB en GroenLinks de komende twee weken schrijven aan inhoudelijke gespreksnotities. Deze notities over de thema's natuur, landbouw, landelijk gebied, ruimtelijke ordening, wonen, mobiliteit, energie, de sociale agenda en bestuursstijl bevatten de overeenkomsten en uitdagingen tussen de twee partijen. Met deze werkwijze komen de twee fracties tegemoet aan de wens van de Staten samen het formatieproces inhoud en vorm te geven.

Nadat de twee partijen de notities hebben vastgesteld, krijgen alle fracties in de Staten de gelegenheid op deze stukken te reageren.

"BBB en GroenLinks zullen met de andere fracties hun commentaar delen op de geleverde inbreng. De inbreng van de andere fracties maakt onderdeel uit van de keuze van de twee partijen voor gesprekspartners in de formatie. De gemaakte notities kunnen vervolgens onderdeel uitmaken van het formatieproces" zo licht Van der Stoel toe.

Van der Stoel verwacht op maandagavond 22 mei 2023 haar advies te presenteren aan de Staten. Dit gebeurt in een openbare bijeenkomst in de Statenzaal.

karin.alberts@provincie-utrecht.nl06 53 72 80 69