Provincie strooit voor de eerste keer dit seizoen

Voor het eerst dit seizoen zijn in de nacht van maandag op dinsdag de strooiwagens van de provincie Utrecht de weg opgegaan. Doordat de wegdektemperaturen onder nul komen, is er kans op gladheid en strooien we zout. Tijdens een strooiactie wordt in drie uur de hele provincie gestrooid.

Het koppelen van de wagen voor de gladheidsbestrijding

Afgelopen nacht is 804 kilometer wegdek gestrooid. Dit zijn de provinciale wegen, parallelwegen en fietspaden langs de provinciale wegen. Bij de actie is 36 ton zout gestrooid. Bij preventieve strooiacties, waarbij er kans is op gladheid, strooien we gemiddeld maar 12 gram zout per vierkante meter. In onze zoutopslagen in Huis ter Heide en De Meern ligt in totaal 2200 ton zout klaar voor deze winter.

Strooiwagens

Onze dertien rijbaanstrooiers en twaalf fietspadstrooiers zijn 24 uur per dag inzetbaar bij winterse weersomstandigheden. Daarnaast heeft de provincie de beschikking over totaal 40 ploegen, die ingezet kunnen worden om een fietspad of weg snel sneeuwvrij te krijgen. Deze kunnen voorop de voertuigen worden gemonteerd.

Nieuw dit jaar is de eerste elektrische zoutstrooier, waarbij de strooier elektrisch aangedreven wordt.

jeffrey.tijdhof@provincie-utrecht.nl, 06 39 63 22 46

Strooiactie op de provinciale wegen.