Start Campagne Varen doe je samen: houd rekening met elkaar op het water

De zomers worden warmer en daardoor zoeken veel mensen afkoeling in, op en langs het water. De rivier de Eem is zo'n plek waar binnenvaart, sloepen, roeiers, suppers en zwemmers gebruik van maken. Daarom is het belangrijk dat mensen weten welke regels er op het water gelden. En ook hoe je het beste rekening met elkaar kunt houden om ongelukken te voorkomen. De campagne Varen doe je samen! zorgt voor bewustwording van elkaars gedrag en beperkingen op het water. Gedeputeerde Rob van Muilekom gaf tijdens de Veiligheidsdag aan de Eem, het startsein van de campagne.

Veiligheidsdag Eem - met André Heeringa, Rutger Dijksterhuis, Rob van Muilekom en Carlijn van Leeuwen
Het startsein van de campagne, tijdens de Veiligheidsdag aan de Eem - met van links naar rechts André Heeringa (voorzitter roeivereniging HEMUS), Rutger Dijksterhuis (wethouder Amersfoort), Rob van Muilekom (gedeputeerde provincie Utrecht en Carlijn van Leeuwen (Varen doe je samen)

Rob van Muilekom: "Het veiligheidsbewustzijn onder vaarweggebruikers verdient blijvende aandacht. Zeker met de toename van de verschillende soorten gebruikers op en langs het water. Als iedereen een beetje rekening met elkaar houdt, gaan we hopelijk een mooie zomer tegemoet zonder ongelukken."

De Eem

De Eem is een drukke vaarroute die door de provincie Utrecht loopt. Naast binnenvaart maken ook recreatievaart, sporters en zwemmers er gebruik van. Mensen zijn zich vaak niet bewust welke gevolgen bijvoorbeeld te hard varen kan hebben. Te hard varen, vaak door recreatievaart, veroorzaakt boeggolven. Dit kan gevaarlijk zijn voor bijvoorbeeld kanovaarders en roeiers, omdat zij door deze hoge golven om kunnen slaan. Daarom is het erg belangrijk dat er goede voorlichting rondom vaarsnelheid wordt gegeven en om je ook aan de snelheid te houden.

Varen doe je samen verstrekt voorlichtingsmateriaal over goede vaaruitrusting (technische preventie), goede reisvoorbereiding, vaarwegknooppunten, veiligheid op het water, veiligheidsbewustzijn en duurzaam vaargedrag.

patricia.schalkwijk@provincie-utrecht.nl06 51 99 45 32