Utrechts openbaar vervoer verandert vanaf 11 december

De dienstregeling 2023 voor het Utrechts openbaar vervoer die 11 december 2022 ingaat, biedt reizigers belangrijke pluspunten. Zo komt er voor inwoners in Vijfheerenlanden in de avonduren opnieuw een vaste buslijn naar Ameide, kunnen bewoners in Wilnis en Mijdrecht rekenen op een snellere route naar Breukelen en Amsterdam Zuidoost met het openbaar vervoer en gaan bij voldoende personeel de nachtbussen weer rijden in de provincie Utrecht.

Syntus Keolis

De provincie Utrecht zorgt ook in 2023 ervoor dat het openbaar vervoer op peil blijft en trekt 50 miljoen euro extra uit om het OV-netwerk in stand te houden. Daarmee willen we zoveel mogelijk reizigers verwelkomen in de tram en bus. Dit betekent dat de bussen en trams in de regel even vaak blijven rijden en zoveel mogelijk over dezelfde route.

Dit blijkt uit de vervoerplannen van U-OV en Syntus Utrecht voor de dienstregeling 2023 die door het dagelijks bestuur van de provincie Utrecht zijn vastgesteld. Het openbaar vervoer in de provincie Utrecht klimt langzaam maar zeker uit een diep dal. Nu er geen beperkingen meer zijn als gevolg van corona komen er steeds meer reizigers terug. Maar het zal nog geruime tijd duren voordat de bezetting van de bussen en trams terug is op het oorspronkelijke niveau. Uitbreiding van het aanbod van ritten is nu niet te betalen. Wel wil de provincie Utrecht vasthouden aan het huidige bedieningsniveau en zo flexibel mogelijk inspelen op de behoeften en aanbod van reizigers.

Met die uitgangspunten in gedachten hebben vervoerders U-OV en Syntus Utrecht dit voorjaar voorstellen gemaakt voor het stedelijk en regionaal OV in 2023. Op sommige lijnen was het voorstel routes aan te passen waardoor de reiziger een kortere reistijd krijgt. Er waren ook voorstellen om bestemmingen beter bereikbaar te maken met het openbaar vervoer. Na raadpleging van gemeenten, belangenorganisatie ROCOV en meer dan 1100 reizigers die hebben gereageerd op de reizigersenquête heeft het dagelijks bestuur van de provincie besloten om de definitieve plannen voor de dienstregeling 2023 vast te stellen. Naar aanleiding van de consultatie is besloten om bij voldoende personeel de nachtbussen weer te laten rijden volgend jaar. Het oorspronkelijke voorstel van Syntus om stadslijn 4 (Amersfoort CS - Kattenbroek) en 7 (Amersfoort CS - Amersfoort Vathorst NS) een aangepaste route te laten rijden, is ingetrokken.

De belangrijkste wijzigingen in de dienstregeling 2023 zijn:

U-OV

  • Ameide (gemeente Vijfheerenlanden) krijgt in de avonduren opnieuw een vaste buslijn. Lijn 90 rijdt daarmee zeven dagen per week één keer per uur tussen Ameide en busstation Vianen Lekbrug, waar lijn 90 een directe aansluiting geeft op lijn 85 van/naar Utrecht.
  • Lijn 12 rijdt in Maarssen niet meer door de wijk Zandweg-Oostwaard. De reistijd tussen Maarssen-Dorp en Utrecht wordt hierdoor verkort. Op de nieuwe route stopt lijn 12 extra bij de nieuwe halte Sweserengseweg aan de oostelijke rand van Zandweg-Oostwaard. Bij drie haltes in Zandweg-Oostwaard die vervallen als gevolg van de routewijziging kunnen reizigers gebruik gaan maken van U-flex, een bus die op afroep rijdt en vooraf wordt besteld. Zie https://www.u-ov.info/reizen/u-flex
  • Kasteel De Haar wordt in het weekend weer beter bereikbaar met de bus. Naast de bestaande lijn 127 gaat lijn 111 op zaterdag en zondag overdag elk half uur rijden. Lijn 111 biedt een rechtstreekse verbinding tussen station Vleuten en Kasteel De Haar. Deze wijziging is al ingegaan vanaf mei 2022 vanwege de snelle groei van het aantal bezoekers van Kasteel de Haar.
  • Op de Stadsbaan-Zuid wordt ter hoogte van de wijk Rijnvliet in Utrecht een nieuwe halte in gebruik genomen voor lijn 10 en 48. Rijnvliet krijgt hierdoor een betere verbinding met Leidsche Rijn Centrum.
  • Door de werkzaamheden in Leidsche Rijn Centrum gaat lijn 28 richting Vleuterweide een langdurige omleiding rijden tussen NS station Leidsche Rijn en halte Korianderstraat. De halte Centrumboulevard vervalt daardoor in de richting van Vleuterweide.
  • De bussen op lijn 41 tussen Wijk bij Duurstede en Utrecht gaan in de zomer- en kerstvakantie tijdens de ochtendspits minder vaak rijden en bedienen de haltes dan elke 10 minuten i.p.v. elke 7,5 minuut.
  • In Odijk wijzigt de route van lijn 43. Tussen halte Rijnseweg en Odijk-Zuid wordt voortaan via de Singel-Noord en Singel-West gereden, in plaats van via de Esdoorn en Sint Nicolaaslaan.

Syntus Utrecht

  • In Wilnis en Mijdrecht gaan, conform de strategische OV-visie van de gemeente De Ronde Venen, de bussen op lijnen 126 en 130 een kortere, en daarmee snellere, route rijden. Beide lijnen rijden vanaf Vinkeveen niet meer via Burg. Padmosweg, maar via de Industrieweg en Mijdrechtse Dwarsweg naar Mijdrecht Centrum. Dit levert een reistijdwinst op van 5 minuten per rit. Overlast van bussen op de oude route wordt hiermee beperkt en het bedrijventerrein en de nieuwe woonwijk De Maricken wordt hiermee beter bereikbaar. De bespaarde tijd wordt gebruikt om andere bussen goed op elkaar aan te laten sluiten en extra te laten rijden. Op de nieuwe route worden de bushaltes verbeterd en de fietsenstallingen uitgebreid.
  • De bussen op lijn 121 gaan maandag t/m zaterdag rijden via de Burg. Padmosweg. Een nieuwe buslijn rijdt op zondag tussen Wilnis en Mijdrecht Centrum via de Burg. Padmosweg. Lijn 123 zal voortaan de hele dag naar Uithoorn doorrijden om het verlies van lijn 340 te compenseren.
  • Een nadrukkelijke wens was een snelle busverbinding tussen Mijdrecht en het AMC. Lijn 126 zal vanaf de nieuwe dienstregeling bij het AMC gaan halteren.
  • Station Abcoude zal bij wijze van proef van één jaar aangedaan worden met lijn 120 (Utrecht – Amsterdam Bijlmer Arena). De bediening van station Holendrecht komt daarmee te vervallen.
  • Buslijn 123 zal voortaan doordeweeks de hele dag elk uur doorrijden naar Oudewater. Hiermee wordt ook het grensgebied van de provincie Utrecht en Zuid-Holland beter met OV-bereikbaar.
  • De dienstregeling van de Syntus bussen op de NS stations Woerden en Veenendaal De Klomp wordt aangepast om te zorgen voor een verbeterde aansluiting van en op de treinen.
  • De route van Syntus lijn 17 (Amersfoort CS - Leusden) in Leusden-Noord wordt aangepast vanwege toekomstige woningbouw in de omgeving. De bussen stoppen voortaan bij de nieuwe halte bij de rotonde Ruige Velddreef/Zwarteweg.
  • De route van buslijn 272 (Baarn - Soest - Utrecht Rijnsweerd - Utrecht Science Park) bij Soesterberg wordt gewijzigd. Voortaan wordt via de halte Soesterberg-West in plaats van de halte P+R Soesterberg gereden.

Meer weten?

Lees voor meer informatie de vervoerplannen van U-OV en Syntus Utrecht, waarin ook is opgenomen de consultatienota met de uitkomsten van de reacties van reizigers, gemeenten en belangenorganisatie ROCOV.
Klik hier voor het U-OV vervoerplan: www.u-ov.info/vervoerplan en hier voor Syntus: www.syntusutrecht.nl/vervoerplan2023 

Voor persinformatie:
miranda.mens@provincie-utrecht.nl06 53 21 55 01