Vacature voor nieuwe burgemeester Bunschoten opengesteld

Betrokken, communicatief en onderhandelingsvaardig: zo'n burgemeester zoekt de gemeenteraad van Bunschoten. De raad stelde op 27 februari, in aanwezigheid van commissaris van de Koning Hans Oosters, de profielschets voor de nieuwe burgemeester vast.

Vertrouwenscommissie Bunschoten
Vertrouwenscommissie overhandigt profielschets aan cvdK Hans Oosters.

De nieuwe burgemeester gaat het gesprek aan op straat, maar ook met ondernemers, besturen van kerken, maatschappelijke organisaties en sportverenigingen. "Door erbij te zijn en mee te doen, maakt u zich de specifieke cultuur van Bunschoten snel eigen. U voelt goed aan hoe het dorp in elkaar zit, wat wij belangrijk vinden en wat de gevoeligheden zijn," aldus de profielschets. Daarnaast moet de burgemeester zichtbaar en toegankelijk zijn, goed kunnen luisteren en om kunnen gaan met de directheid die de inwoners van Bunschoten eigen is.

Solliciteren tot 20 maart

De vacature is op woensdag 28 februari opengesteld. Kandidaten kunnen tot en met 19 maart reageren op de vacature. De functie van burgemeester is vanaf september 2024 vacant. Dan neemt de huidige burgemeester van Bunschoten, Melis van de Groep, na bijna 18 jaar afscheid.

De procedure

Na de sluitingsdatum van 19 maart leest en beoordeelt de commissaris van de Koning alle sollicitatiebrieven. Hij onderzoekt de achtergrond van de kandidaten en spreekt met een aantal van hen. Vervolgens bespreekt hij alle kandidaten met de vertrouwenscommissie uit de gemeenteraad van Bunschoten. De commissaris stelt de vertrouwenscommissie een selectie voor van kandidaten, die volgens hem geschikt zijn voor het burgemeesterschap van Bunschoten. De vertrouwenscommissie gaat vervolgens in gesprek met de kandidaten en zal daarna in een besloten vergadering twee van hen voordragen aan de raad. Daarbij geeft de vertrouwenscommissie een voorkeur aan voor een nummer één en een nummer twee. De raad beslist uiteindelijk en maakt alleen de nummer één op de aanbeveling openbaar.

Vervolgens gaat de aanbeveling naar de minister, die zal zorgen voor een benoeming bij Koninklijk Besluit.

Hechte gemeenschap

De gemeente Bunschoten telt zo'n 22.500 inwoners en bestaat uit de kernen Bunschoten-Spakenburg, Eemdijk en Zevenhuizen. Het visserijverleden wordt levend gehouden in de historische havenkom. Familiebanden zijn belangrijk in het dorp en de gemeenschap is hecht. Ook speelt het geloof een grote rol en sport en het bijbehorende verenigingsleven zijn belangrijk voor veel inwoners: "We zoeken iemand met bestuurlijke ervaring, die één van ons is of wil worden", aldus de profielschets.

Bent u nieuwsgierig geworden naar de vacature en de profielschets?
Meer informatie over onder andere de vacature en de benoemingsprocedure leest u op de pagina Burgemeestersaangelegenheden.

karin.alberts@provincie-utrecht.nl06 53 72 80 69