VR-game om fietsverlichting te promoten populair onder jongeren

Twee weken geleden is de klok vooruitgegaan waardoor de donkere periode van het jaar is afgesloten. Een mooi moment voor provincie Utrecht om terug te blikken op de fietsverlichtingscampagne. Want in de afgelopen donkere periode heeft de provincie Utrecht aandacht besteed aan het hebben van goede fietsverlichting.

Een mobiele escaperoom waarin jongeren kunnen leren over nut en noodzaak van fietsverlichting.
Een mobiele VR-escaperoom waarin jongeren kunnen leren over nut en noodzaak van fietsverlichting.

Eind oktober, bij het begin van de wintertijd, is de provincie Utrecht gestart met de fietsverlichtingscampagne ‘AAN in Utrecht’. Het doel van de campagne was vooral het stimuleren van jongeren om hun fietsverlichting op orde te maken én te gebruiken tijdens de donkere periode. Jongeren tussen de 16 en 24 jaar gaan het vaakst zonder of met onvoldoende verlichting de weg op. Slechte of helemaal geen verlichting op je fiets maakt dat je 20 procent meer kans hebt op een aanrijding.

‘Escape Box Follow the light’

Om de aandacht van jongeren te trekken, heeft de provincie vooral online campagne gevoerd. De eyecatcher was echter een mobiele VR-escaperoom waar jongeren op een speelse manier veel konden leren over de nut en noodzaak van fietsverlichting. Op vijf locaties in de provincie hebben ongeveer 1000 jongeren het spel gespeeld. De mobiele VR-escaperoom is een virtuele wereld waarin jongeren geconfronteerd worden met de gevaren van het rijden zonder fietsverlichting. Met de juiste antwoorden op vragen over fietsverlichting hebben ze zich kunnen bevrijden uit een donkere situatie van de escaperoom.

Online campagne

De online campagne bestond uit advertenties op diverse social media (Facebook, Instagram en TikTok) kanalen en op de kanalen van RTV Utrecht, o.a. door radiospots en reclames. Diverse lokale jonge influencers hebben de campagneboodschap omarmd en geholpen bij de verspreiding ervan. Al met al is de boodschap ‘zet je fietsverlichting AAN’ ruim 11 miljoen keer gezien of gehoord door inwoners van de provincie Utrecht tijdens de wintermaanden.

Vooruitblik

De VR-game bleek heel populair onder de jongeren. Daarom gaat de provincie Utrecht onderzoeken of de game volgend jaar ook als onderdeel van een educatieproject ingezet kan worden op Utrechtse middelbare scholen, zodat zo veel mogelijk jongeren leren waarom fietsverlichting van levensbelang is.

Over AAN in het donker

De fietsverlichtingscampagne AAN in Utrecht is een regionale doorvertaling van de landelijke fietsverlichtingscampagne AAN in het donker van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Op www.aaninutrecht.nl staat alle informatie en is het campagnemateriaal beschikbaar voor gebruik door derden.

miranda.mens@provincie-utrecht.nl06 53 21 55 01