Wie wil jij voordragen als kandidaat voor de Bakhuis-Woltersprijs 2024?

Inwoners van de provincie Utrecht kunnen vanaf deze week weer kandidaten voordragen voor de Bakhuis-Woltersprijs 2024. De prijs geeft erkenning aan een persoon die zich in de provincie volop inzet voor de maatschappij en voor vrouwenemancipatie in het bijzonder. De naamdrager, Hendrika Berendina Bakhuis-Wolters, was het eerste vrouwelijke Statenlid van Utrecht en ook voor de gemeenteraad in Zeist.

Een kandidaat voor de prijs kan iemand zijn die een boegbeeld is voor anderen op het gebied van emancipatie, maar die persoon kan ook op andere plekken actief zijn voor de positie van vrouwen. Bijvoorbeeld op de werkvloer, als ondernemer of met een maatschappelijke functie in een bepaalde woonplaats of wijk.

De winnaar van 2022 was Soha Surour, oprichter van de stichting It’s My Child. Lineke Maat won de eerste editie in 2021 met haar werk voor Taal Doet Meer.

Zoektocht

Statenleden Marjolein van Elteren en Olivia Butterman hebben aan inwoners in Amersfoort gevraagd wie zij voor dit jaar zouden voordragen. “We hebben deze dag veel mensen ontmoet die goede suggesties hadden”, aldus Marjolein. “Het is heel inspirerend om van iedereen te horen welke kandidaten dat zijn en welke achterliggende verhalen zij aan ons vertellen.”

Wie draag jij voor bij de Bakhuis-Woltersprijs 2024?.

Olivia vult aan: “Dit was een mooi begin van onze zoektocht naar een nieuwe winnaar van de Bakhuis-Woltersprijs. Voor deze derde editie rekenen we op veel nieuwe aanmeldingen die dit belangrijke podium verdienen!”

Nomineren

Via www.bakhuiswoltersprijs.nl kan iedereen tot en met vrijdag 2 februari kandidaten voordragen. Op de site lees je ook tips waar een goede kandidaat aan moet voldoen.

Een jury zal uit alle inzendingen drie personen nomineren en een winnaar kiezen. De uitreiking van de Bakhuis-Woltersprijs is op 8 maart, Internationale Vrouwendag, tijdens een speciale uitzending bij RTV Utrecht.

Meer info

Heb je vragen over de Bakhuis-Woltersprijs dan kun je contact opnemen met Roel Breet, communicatieadviseur griffie Provinciale Staten

roel.breet@provincie-utrecht.nl06 43 24 64 02