Winst voor 'Schoonrewoerd 1.000 jaar' als beste buurtinitiatief provincie Utrecht

'Dorpsvereniging Schoonrewoerd' wint Kern met Pit-trofee 2023 voor beste buurtinitiatief in de provincie Utrecht. Ze organiseerde ter ere van het 1.000-jarig bestaan van Schoonrewoerd een theaterwandeling langs de Schoonrewoerdse Wiel met allerlei optredens van en met dorpelingen. Ze versloegen met dit project tien andere uiteenlopende initiatieven in de provinciale strijd.

Kern met Pit 2023 - winnaar Dorpsvereniging Schoonrewoerd
Van links naar rechts: Ad de Jong, winnaar Kern met Pit 2022, Micheline Paffen-Zeenni, wethouder gemeente Amersfoort, Marga Sutherland, Dorpsvereniging Schoonrewoerd, Rob van Muilekom, gedeputeerde provincie Utrecht.

Aan deze editie van de Kern met Pit-verkiezing in de provincie Utrecht nam een breed scala aan lokale projecten deel. Zo verbond de 'Kinderkermis in Antilopespoor' verschillende wijken in Maarssen met elkaar. Uiteindelijk werd 'Dorpsvereniging Schoonrewoerd' door zowel een vakjury als een online publieksstemming uitgeroepen tot de onbetwiste winnaar.

Rob van Muilekom, gedeputeerde van de provincie Utrecht, benadrukte het belang van dergelijke buurtiniatieven: "Het doet me goed om te zien dat er zoveel maatschappelijk actief betrokken mensen zijn. Wat mij betreft zijn het allemaal winnaars. De onderlinge verschillen waren erg klein. De combinatie van wandeling, natuur en historie en dat de route voor iedereen toegankelijk was, maakten "Schoonrewoerd 1.000 jaar" de terechte winnaar."

De verkiezing

De Kern met Pit-dag in Amersfoort diende als podium voor de presentatie van de resultaten van de projecten. De winnaars werden gekozen op basis van online publieksstemmen en het oordeel van een jury bestaande uit Micheline Paffen-Zeenni, wethouder gemeente Amersfoort, Rob van Muilekom, gedeputeerde provincie Utrecht en Ad de Jong, winnaar Kern met Pit 2022. Alle elf genomineerden ontvingen het predicaat Kern met Pit en een subsidie van 1.000 euro voor hun project. "Dorpsvereniging Schoonrewoerd" mocht zelfs 1.500 euro extra in ontvangst nemen.

Landelijke finale

De winnaars zullen zich nu presenteren tijdens de landelijke finale van Kern met Pit, waar ze het opnemen tegen initiatieven uit andere provincies en strijden voor de felbegeerde "Gouden pit". Bovendien maken de initiatiefnemers uit Schoonrewoerd kans op een aanvullende prijs van 3.000 euro voor hun project.

Het belang van Kern met Pit

De Kern met Pit-verkiezing, georganiseerd door Katalys in samenwerking met de provincie Utrecht, stimuleert inwoners om hun dromen voor hun buurt in een jaar te verwezenlijken. Alle projecten moeten iets positiefs bijdragen aan de omgeving. Kern met Pit biedt informatie, workshops en begeleiding om de buurtprojecten te realiseren en draagt zo bij aan de vitaliteit en leefbaarheid van dorpen en wijken in de provincie.

Theaterwandeling

De organisatie "Dorpsvereniging Schoonrewoerd" heeft ervoor gezorgd dat wandelaars via QR-codes de wandeling opnieuw kunnen beleven. De route is rolstoelvriendelijk gemaakt en daardoor voor iedereen toegankelijk.

Voor meer informatie over de Kern met Pit-verkiezing en andere subsidies voor buurtschappen en dorpen in de provincie Utrecht, kunnen geïnteresseerden terecht in het dossier: Subsidies voor het platteland en op de website van Katalys via: www.kernmetpit.nl.

patricia.schalkwijk@provincie-utrecht.nl06 51 99 45 32