Zeist wil duizendpoot met natuurlijk gezag als burgemeester

Zeist zoekt een nieuwe burgemeester! Dat is de titel van de profielschets die de gemeenteraad van Zeist op dinsdagavond 27 juni in aanwezigheid van de commissaris van de Koning vaststelde.

Zeist zoekt een nieuwe burgemeester!
Dick van Ginkel, plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad van Zeist, overhandigt de profielschets voor de nieuwe burgemeester aan commissaris van de Koning Hans Oosters.

De nieuwe burgemeester moet een echte verbinder zijn met natuurlijk gezag en gevoel voor humor. Een warm mens die uitdaagt en inspireert. Iemand die als het spannend wordt het overzicht behoudt, zich laat adviseren en de grote lijnen bewaakt. Een nieuwsgierige duizendpoot. Dit en meer staat beschreven in de profielschets en was dinsdagavond te horen tijdens de raadsvergadering waar de commissaris de raadsleden bevroeg over hun wensen.

De raad gaf aan open te staan voor zij-instromers en nodigt nadrukkelijk vrouwen en mensen met een andere culturele achtergrond uit om te solliciteren. De commissaris vroeg aandacht voor de veiligheidstaak waar een burgemeester snel 40 procent van zijn of haar tijd mee bezig is en wilde weten hoe de burgemeester zich volgens de raad in de regio moet manifesteren.

Solliciteren tot 3 september

De vacature is op woensdag 28 juni opengesteld. Kandidaten kunnen tot en met zondag 3 september 2023 reageren. De functie van burgemeester is vanaf 15 januari 2024 vacant. Dan neemt de huidige burgemeester van Zeist, Koos Janssen, na 18 jaar afscheid.

Procedure

De commissaris van de Koning leest en beoordeelt alle sollicitatiebrieven, onderzoekt de achtergrond van de kandidaten en spreekt met een aantal van hen. Vervolgens bespreekt hij alle kandidaten met de vertrouwenscommissie uit de gemeenteraad van Zeist. De commissaris stelt de commissie een selectie voor van kandidaten die volgens hem geschikt zijn voor het burgemeesterschap van Zeist. De vertrouwenscommissie spreekt met de kandidaten en zal daarna in een besloten vergadering twee van hen voordragen aan de raad. Daarbij geeft de vertrouwenscommissie een voorkeur aan voor een nummer één en een nummer twee. De raad beslist uiteindelijk en maakt alleen de nummer één op de aanbeveling openbaar.

Vervolgens gaat de aanbeveling naar de minister, die zal zorgen voor een benoeming bij Koninklijk Besluit.

Middelgrote gemeente, ruim 160 nationaliteiten

Zeist is een middelgrote, groene gemeente met 66.700 inwoners en bestaat uit vijf kernen. "Van het villadorp Bosch en Duin tot een van de grootste galerijflats uit Europa in de wijk Vollenhove", zoals tijdens de raadsvergadering werd geschetst. In Zeist wonen ruim 160 nationaliteiten. Een kwart van de mensen heeft het financieel moeilijk. Diverse fracties benadrukten dat iedereen in Zeist ertoe doet en dat alle voorzieningen voor iedereen bereikbaar moeten zijn. De nieuwe burgemeester moet daar mede op toezien. Nieuwsgierig geworden naar de vacature en de profielschets? Zie: Burgemeestersaangelegenheden, vacature Zeist

karin.alberts@provincie-utrecht.nl06 53 72 80 69