Ga naar de inhoud
Sla navigatie over (Direct naar)
Direct naar
  • Contact
  • Nieuwsservice
  • English
  • Vacatures
  • Luister met BrowseAloud
Terug naar navigatie (Direct naar)
logo Provincie Utrecht
Sla navigatie over (Menu)
Menu
  • Home
  • ActueelActueel
    • Nieuwsberichten
    • Nieuwsservice provincie Utrecht
    • Bekendmakingen (archief)
    • Agenda
    • GS-Besluiten
    • PS-Besluiten
    • Weblogs
  • OnderwerpenOnderwerpen
    • Bestuurlijke zaken
    • Bodem en ondergrond
    • Cultureel Erfgoed
    • Cultuur
    • Duurzaamheid
    • Economie
    • Europa
    • Financiën
    • Landbouw
    • Milieu
    • Natuur en Landschap
    • Recreatie en toerisme
    • Ruimtelijke ontwikkeling
    • Uitvoering Ruimtelijk Beleid
    • Veiligheid en handhaving
    • Verkeer en vervoer
    • Water
  • OrganisatieOrganisatie
    • Wat doet de provincie?
    • Directie
    • Samen werken aan de provincie
    • Over de organisatie
    • Over het gebied
    • Paushuize
    • Vacatures
    • Integriteit
  • Politiek & BestuurPolitiek & Bestuur
    • Commissaris van de Koning
    • Provinciale Staten
    • Gedeputeerde Staten
    • Provinciale Commissie Leefomgeving
    • Onafhankelijke adviseur ruimtelijke kwaliteit
  • LoketLoket
    • Kaarten
    • Vergunningen en ontheffingen
    • Subsidies
    • Klacht, bezwaar of melding doorgeven
    • Regelgeving
    • Digitale formulieren
    • Ter inzage
    • Publicaties
    • Verleende subsidies
    • Producten en diensten
    • Inkopen en aanbesteden
Terug naar navigatie (Menu)
Zoeken
Kruimelpad
Home › Actueel › Nieuwsberichten › Reizigers geven Utrechts openbaar vervoer een 7,5

Reizigers geven Utrechts openbaar vervoer een 7,5

21 maart 2018

Het openbaar vervoer in de provincie Utrecht heeft over 2017 een rapportcijfer gekregen van gemiddeld 7,5. Dit blijkt uit de OV-Klantenbarometer, het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek door kenniscentrum KpVV/CROW.

Vervoerder U-OV, die in en rondom de stad Utrecht rijdt, scoorde net als in 2016 gemiddeld een 7,6. Ook de waardering van het tarief en de stiptheid van de ritten is gelijk gebleven. De score van het aantal ritten dat wordt gereden, is omhoog gegaan van 7,2 naar 7,4. De tram die rijdt in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein kon rekenen op een algemeen waarderingscijfer van 7,6.

Gebruiksgemak OV-chipkaart

Opmerkelijk is dat reizigers vergeleken met 2016 aanzienlijk meer waardering hebben voor het gebruiksgemak van de OV-chipkaart op de tramhaltes. Het rapportcijfer op dit punt ging omhoog van 7,8 naar 8,2. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat vervoerder U-OV eind vorig jaar op kosten van de provincie Utrecht nieuwe betaalautomaten op de tramhaltes heeft geplaatst.

Waardering Syntus Utrecht

Het gemiddelde rapportcijfer voor Syntus Utrecht is over het eerste jaar dat deze nieuwe vervoerder is gaan rijden uitgekomen op 7,4. Ter vergelijking, toen Connexxion in 2016 voor het laatst in dit gebied reed was de waardering een 7,5. De relatief lagere waardering heeft waarschijnlijk te maken met aanloopproblemen die de nieuwe vervoerder vorig jaar heeft gehad. De nieuwe bussen van Syntus worden beloond met opmerkelijk hoge rapportcijfers voor netheid en comfort. Het op tijd rijden kreeg als rapportcijfer een 6,0. Het aantal ritten van Syntus Utrecht werd met een 7,4 positief gewaardeerd.

Overigens scoorden beide vervoerders goede resultaten voor de manier waarop met veiligheid in het openbaar vervoer wordt omgegaan. Het rapportcijfer gemiddeld voor zowel U-OV als Syntus Utrecht kwam uit op een 8,0.

Over het onderzoek

De OV-Klantenbarometer is het jaarlijkse ijkpunt naar de tevredenheid van de reizigers in het regionaal openbaar vervoer. Landelijk vulden 86.705 reizigers een schriftelijke enquête in, waarbij zij rapportcijfers gaven aan de verschillende aspecten van hun reis. Dat het onderzoek in het hele land op dezelfde wijze wordt gehouden is uniek in Europa.

Alle resultaten zijn te vinden op: www.crow.nl/ov-klantenbarometer2017

Voor persinformatie:
ron.van.dopperen@provincie-utrecht.nl, (030) - 258 31 96

Voor algemene vragen over de provincie Utrecht:
info@provincie-utrecht.nl, (030) 258 91 11


Reizigers-in-bus-lachen-naar-elkaar

Zie ook

  • Openbaar vervoer
  • website CROW-KpVV OV-Klantenbarometer 2017

Volg de provincie op

@ProvUtrecht

Delen

  • Delen op Yammer
  • Delen op Facebook
  • Delen op Google+
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Twitter

Zoeken
  • English
  • Nieuwsservice
  • Hulp bij downloads
  • Informatie over cookies
  • Proclaimer
  • Privacyverklaring
  • Archief website

Contact

T: (030)  258 91 11
E: info@provincie-utrecht.nl

Bezoekadres

Archimedeslaan 6
3584 BA Utrecht

PERS

Woordvoerders
Meer contactinformatie

Volg ons

Volg ons op Twitter
Provincie Utrecht op YouTube
RSS-overzicht
Volg ons op Facebook
LinkedIn
Naar boven