Ga naar de inhoud
Sla navigatie over (Direct naar)
Direct naar
  • Contact
  • Nieuwsservice
  • English
  • Vacatures
  • Luister met BrowseAloud
Terug naar navigatie (Direct naar)
logo Provincie Utrecht
Sla navigatie over (Menu)
Menu
  • Home
  • ActueelActueel
    • Nieuwsberichten
    • Nieuwsservice provincie Utrecht
    • Bekendmakingen (archief)
    • Agenda
    • GS-Besluiten
    • PS-Besluiten
  • OnderwerpenOnderwerpen
    • Bestuurlijke zaken
    • Bodem en ondergrond
    • Cultureel Erfgoed
    • Cultuur
    • Economie
    • Energie en Klimaat
    • Europa
    • Financiën
    • Landbouw
    • Milieu
    • Natuur en Landschap
    • Recreatie en toerisme
    • Ruimtelijke ontwikkeling
    • Uitvoering Ruimtelijk Beleid
    • Veiligheid en handhaving
    • Verkeer en vervoer
    • Water
  • OrganisatieOrganisatie
    • Wat doet de provincie?
    • Directie
    • Samen werken aan de provincie
    • Over de organisatie
    • Over het gebied
    • Paushuize
    • Vacatures
    • Integriteit
  • Politiek & BestuurPolitiek & Bestuur
    • Provinciale Staten
    • Gedeputeerde Staten
    • Provinciale Commissie Leefomgeving
    • Onafhankelijke adviseur ruimtelijke kwaliteit
  • LoketLoket
    • Kaarten
    • Vergunningen en ontheffingen
    • Subsidies
    • Klacht, bezwaar of melding doorgeven
    • Regelgeving
    • Digitale formulieren
    • Ter inzage
    • Publicaties
    • Verleende subsidies
    • Producten en diensten
    • Inkopen en aanbesteden
Terug naar navigatie (Menu)
Zoeken
Kruimelpad
Home › Actueel › Nieuwsberichten › Hogere waardering voor Utrechts openbaar vervoer

Hogere waardering voor Utrechts openbaar vervoer

11 april 2019

De waardering voor het openbaar vervoer in de provincie Utrecht is gestegen. Reizigers hebben de vervoerders Syntus Utrecht en U-OV over 2018 een hoger rapportcijfer gegeven dan het jaar ervoor.

Het rapportcijfer voor Syntus steeg van 7,4 naar 7,6. De waardering van U-OV ging van 7,6 naar 7,7. Beide vervoerders komen daarmee uit op het landelijke gemiddelde. Dit blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2018, het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek door kenniscentrum KpVV/CROW.

Aan het onderzoek werkten ruim 2.500 reizigers mee in het Utrechts openbaar vervoer. Hun reacties geven een actueel beeld van de klanttevredenheid over verschillende onderdelen van het openbaar vervoer in de provincie Utrecht.

Positieve score nieuwe Syntus bussen

Syntus Utrecht verzorgt het openbare streekvervoer in de provincie Utrecht en het stadsvervoer in Amersfoort. In 2017 kende Syntus een moeizame start. Het afgelopen jaar kan de vervoerder rekenen op een aanmerkelijk beter rapportcijfer. Reizigers zijn vooral positief over de beschikbare zitplaatsen. De nieuwe bussen van Syntus zorgen ook voor goede rapportcijfers over de ruime inrichting, het geluid, de reissnelheid en de lage instap. De beoordeling van de klantvriendelijkheid van de Syntus-medewerkers is gestegen naar 8,0.

Bussen en trams van U-OV

Het eindoordeel over vervoerder U-OV die rijdt in en rondom de stad Utrecht is ook gestegen. Het komt uit op een gemiddeld rapportcijfer van 7,7. Reizigers geven U-OV vooral een plus vanwege het gemak bij instappen, de klantvriendelijkheid, rijstijl en reissnelheid. De U-OV tram krijgt, ondanks de storingen van de laatste maanden, net als in 2017 een 7,6.

Veiligheid boven landelijk gemiddelde

De waardering van de beleving van de veiligheid in het Utrechts openbaar vervoer gaat fors omhoog: van 8,2 naar 8,6. Dit ligt hoger dan het landelijk gemiddelde. De beoordeling voor het op tijd rijden is stabiel gebleven voor zowel U-OV (7,3) als Syntus (6,3). Reizigers zijn vergeleken met 2017 minder tevreden over hoe vaak er gereden wordt. Het rapportcijfer over de frequentie van Syntus is 6,9, voor U-OV 7,1. Een verbeterpunt voor U-OV en Syntus is volgens Utrechtse reizigers de informatievoorziening wanneer ritten uitvallen of vertraagd zijn.

Verder investeren

Gedeputeerde Dennis Straat: “Het wordt steeds drukker in het openbaar vervoer in Utrecht. Tegelijkertijd zetten bouwwerkzaamheden op allerlei plekken en files op de wegen dat openbaar vervoer onder druk. Dan is het heel mooi om te zien dat, ondanks die uitdagingen, de reiziger het OV in de provincie hogere cijfers geeft. De buschauffeurs, trambestuurders en vervoerders verdienen die pluim. De komende jaren investeren we verder in onder andere in een hoogwaardig kwaliteitsnetwerk, zodat de reiziger vaker en sneller met comfortabele bussen kan reizen, en betere reisinformatie krijgt.”

Meer informatie

Bekijk de OV-Klantenbarometer 2018 op www.ovklantenbarometer.nl.

Voor persinformatie:

ron.van.dopperen@provincie-utrecht.nl, (030) - 258 31 96

Voor algemene vragen over de provincie Utrecht:
info@provincie-utrecht.nl, (030) 258 91 11


Syntus en UOV bus in Utrecht

Zie ook

  • Klantenbarometer 2018 provincie Utrecht (pdf, 909 kB)
  • www.ovklantenbarometer.nl
  • Openbaar vervoer

Volg de provincie op

@ProvUtrecht

Delen

  • Delen op Yammer
  • Delen op Facebook
  • Delen op Google+
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Twitter

Zoeken
  • English
  • Nieuwsservice
  • Hulp bij downloads
  • Informatie over cookies
  • Proclaimer
  • Privacyverklaring
  • Archief website

Contact

T: (030)  258 91 11
E: info@provincie-utrecht.nl

Bezoekadres

Archimedeslaan 6
3584 BA Utrecht

PERS

Woordvoerders
Meer contactinformatie

Volg ons

Volg ons op Twitter
Provincie Utrecht op YouTube
RSS-overzicht
Volg ons op Facebook
LinkedIn
Naar boven