De fiets: groen, gezond en slim

24 september is het de  Fiets naar je Werk Dag.. Bedoeld om meer mensen op de fiets te krijgen. Voor mij is het gelukkig bijna elke dag een fiets naar je werk dag. Ik vind het lekker om s’ morgens in de buitenlucht te zijn en wat beweging mee te pakken. Het zijn ook vaak de beste momenten om nog eens even goed na te denken over een lastig dilemma. Bewegen is immers goed voor het creatieve deel van het brein.

Maar nu fietsen naar je werk? Helaas, het wordt toch nog wat langer thuiswerken, en daarom nog belangrijker om goed in beweging te blijven! Misschien dus geen Fiets naar je Werk Dag., maar een 'Fiets ná je werkdag'. Na een dag thuiswerken, nog even lekker een rondje fietsen.

fietsen verbetert een hoop processen in je lichaam

Er zijn trouwens genoeg andere mogelijkheden. Je kunt fietsen inplannen op momenten dat je toch al ergens naartoe moet. Zo hoef je geen tijd vrij te maken om toch te sporten. Fietsen naar vrienden en familie, boodschappen doen op de fiets, uitgaan op de fiets, fietsen op vakantie en straks weer fietsen naar je werk natuurlijk… De lijst is eindeloos. Beetje bij beetje word je daardoor steeds fitter en gezonder. Want fietsen verbetert een hoop processen in je lichaam!

Je slaapt er beter door, je verbrandt vet waardoor er minder kans is op diabetes. Ook worden je hersenen getraind: fietsen maakt je scherper, helderder en zorgt voor een beter geheugen. Alleen maar voordelen voor je eigen welzijn. We werken aan een transitie naar gezonde mobiliteit. Niet voor niets heeft de fiets daarin een glansrol.

Arne Schaddelee