Internationale Vrouwendag; invloed met impact

Vandaag is het internationale vrouwendag. Een dag voor en over vrouwen die hun invloed uitoefenen met impact. Een vrouw zoals Lineke Maat, directeur van Taal Doet Meer, die afgelopen vrijdag als eerste vrouw de Bakhuis-Wolters prijs toegekend kreeg. Een prijs voor een vrouw uit onze provincie die echt het verschil heeft gemaakt. Dus die zich zichtbaar, voor of achter de schermen, heeft ingezet voor de maatschappij én in het bijzonder voor de emancipatie van de vrouw.

Zelf ben ik de eerste vrouwelijke provinciesecretaris van Utrecht. Ook op andere momenten in mijn carrière was ik soms de ‘eerste vrouw’ in een bepaalde functie. Dat vond ik heel eervol. En tegelijkertijd voelde en voel ik nog steeds een grote verantwoordelijkheid, bijna een plicht om succesvol te zijn en impact te hebben. Niet alleen voor onze organisatie, maar ook voor de vrouwen die na mij komen. En ook voor mijn dochter - voor al onze dochters - zodat zij in een Nederland opgroeien waar gender geen rol speelt in de beoordeling van geschiktheid.

In onze eigen organisatie hebben wij inmiddels een mooie verdeling man-vrouw met een bijbehorende evenredige verdeling over de verschillende functiegroepen, inclusief het management. Kan ik dus zelfvoldaan achterover hangen? Zeker niet, want mijn streven gaat veel verder. De provincie Utrecht wil een diverse en inclusieve organisatie zijn, waar mensen vanuit álle verschillende achtergronden hun bijdrage kunnen leveren en zich thuis kunnen voelen. Ik droom van een organisatie die bestaat uit een breed en kleurrijk palet van mensen die samen uitvoering geven aan het waardevolle werk dat wij doen voor onze mooie en diverse provincie Utrecht: voor al die verschillende mensen, maar ook voor alle dieren en planten die er leven en bloeien!

Anneke Knol

Provinciesecretaris Utrecht