Pientere Tuinen

De provincie Utrecht heeft veel aandacht voor innovatieve oplossingen voor een gezonde leefomgeving. Er is aangetoond dat groen positief bijdraagt aan gezondheid. Daarom zijn wij één van de initiatiefnemers van het nieuwe project Pientere Tuinen dat 6 april gelanceerd is in de tuin van Rabobank Utrecht.

In dit project gaan we samen met inwoners data verzamelen via bodemsensoren in tuinen. De gegevens worden gebruikt voor meerjarig wetenschappelijk onderzoek naar o.a. hittestress en verdroging. Inwoners maken hun tuin groen, klimaatproof en slim en helpen zo de provincie Utrecht groener en gezonder te maken. Dit onderzoek is het grootste participatieproject van Nederland.

Pienetere Tuinen - Pilot in Steenbeek

Burgerwetenschap

De data die worden verzameld met de bodemsensoren in de tuinen van inwoners worden samen met het RIVM geanalyseerd. Ook zal er worden gewerkt aan een bredere opzet, om ook andere databronnen te koppelen zoals die van luchtkwaliteit, weersomstandigheden, verkeersbewegingen en buurtkenmerken. Naast het doel om gerichtere tips te geven aan tuinbezitters, is het ook een doel om meer inzicht te krijgen in de factoren die een gezonde leefomgeving beïnvloeden. Binnen drie jaar komen er minimaal vijfduizend meetpunten in Nederland. En worden er meerjarige onderzoeksprogramma’s gestart in samenwerking met Hogeschool Van Hall Larenstein en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Pientere Tuinen - Steenbeek pilot

Initiatiefnemers

De zeven organisaties die het initiatief hebben genomen voor het project Pientere Tuinen (Stichting Steenbreek, Future City Foundation, WeCity, RIVM, provincie Utrecht, NL Greenlabel en Hogeschool Van Hall Larenstein) streven naar een groenere, gezondere leefomgeving en het creëren van een groter bewustzijn en motivatie bij tuinbezitters.

Zie ook

Contact

Wilt u meer informatie over dit project, neem dan contact op met Stephen van Aken, projectleider, per email: stephen.van.aken@provincie-utrecht.nl.

Wilt u meer informatie over het innovatieprogramma gezonde leefomgeving, neem dan contact op per email: innovatie-glo@provincie-utrecht.nl of met Marco Swart, programmamanager innovatieprogramma gezonde leefomgeving per email via: marco.de.swart@provincie-utrecht.nl