Ga naar de inhoud
Sla navigatie over (Direct naar)
Direct naar
  • Contact
  • Nieuwsservice
  • English
  • Vacatures
  • Luister met BrowseAloud
Terug naar navigatie (Direct naar)
logo Provincie Utrecht
Sla navigatie over (Menu)
Menu
  • Home
  • ActueelActueel
    • Nieuwsberichten
    • Nieuwsservice provincie Utrecht
    • Bekendmakingen (archief)
    • Agenda
    • GS-Besluiten
    • PS-Besluiten
  • OnderwerpenOnderwerpen
    • Bestuurlijke zaken
    • Bodem en ondergrond
    • Cultureel Erfgoed
    • Cultuur
    • Economie
    • Energie en Klimaat
    • Europa
    • Financiën
    • Landbouw
    • Milieu
    • Natuur en Landschap
    • Recreatie en toerisme
    • Ruimtelijke ontwikkeling
    • Uitvoering Ruimtelijk Beleid
    • Veiligheid en handhaving
    • Verkeer en vervoer
    • Water
  • OrganisatieOrganisatie
    • Wat doet de provincie?
    • Directie
    • Samen werken aan de provincie
    • Over de organisatie
    • Over het gebied
    • Paushuize
    • Vacatures
    • Integriteit
  • Politiek & BestuurPolitiek & Bestuur
    • Provinciale Staten
    • Gedeputeerde Staten
    • Provinciale Commissie Leefomgeving
    • Onafhankelijke adviseur ruimtelijke kwaliteit
  • LoketLoket
    • Kaarten
    • Vergunningen en ontheffingen
    • Subsidies
    • Klacht, bezwaar of melding doorgeven
    • Regelgeving
    • Digitale formulieren
    • Ter inzage
    • Publicaties
    • Verleende subsidies
    • Producten en diensten
    • Inkopen en aanbesteden
Terug naar navigatie (Menu)
Zoeken
Kruimelpad
Home › Onderwerpen › De provincie als handhaver

De provincie als handhaver


Inspectie

We willen allemaal leven in een mooie, veilige en gezonde omgeving. Tegelijkertijd zijn er bedrijven en activiteiten die risicovol kunnen zijn voor onze gezondheid en onze omgeving. De provincie is verantwoordelijk voor het handhaven van wet- en regelgeving over natuur, milieu en landschap in uw omgeving. Denk aan afvalverwerkingsbedrijven, vuurwerkopslagen, bodemsaneringen en het dempen van sloten. Ook zwembaden en zwemplassen moeten aan strenge regels voldoen. Daarvoor voeren we verschillende controlemethodes uit. Onder andere (on)aangekondigde controles, surveillances en ketentoezicht.

Meer over De provincie als handhaver

Bevoegdheden

HANDHAVING EN HANDHAVINGSMAATREGELEN

Bij overtredingen is de provincie bevoegd om handhavend op te treden en handhavingsmaatregelen toe te passen. Alleen in bijzondere gevallen kunnen we hiervan afzien. Dit noemen we gedogen. Het is aan strikte regels gebonden.

Wilt u melding maken van geluid-, geur- of andere hinder of overlast? Bel de milieuklachtentelefoon.

SAMENWERKING

Bij het handhaven werkt de provincie vaak samen met handhavingspartners zoals politie, waterschap, de algemene inspectiedienst en gemeente. Intensieve samenwerking leidt tot betere handhavingsresultaten.

De provincie is ook 'oog en oor' voor overtredingen waarvoor andere overheden bevoegd zijn op te treden. Zulke overtredingen geven wij aan hen door.

De bevoegdheden van onze toezichthouders zijn omschreven in de Algemene Wet Bestuursrecht, de artikelen 5:11 t/m 5:20.

Regionale Uitvoeringsdienst

Handhaving bij bedrijven

Handhaving buitengebied

Handhavingsmaatregelen

Gedogen

Milieuklacht melden

Risicokaart (burger)

risicokaart-burger-1200-625
Risicokaart (burger)

Downloads

  • Beleidsplan Vergunningverlening Toezicht en Handhaving versie 20-9-2016 (pdf, 4 MB)
  • Provinciale strategie Vergunningverlening Toezicht en Handhaving Omgevingsrecht 2016-2019 (pdf, 1,8 MB)
  • Agenda ab vergadering 06-02-2014 (pdf, 414 kB)
  • Beleidsplan 2013-2015 Vergunningverlening en Handhaving, 14 mei 2013 (pdf, 2,3 MB)
  • De provincie als beschermer van de leefomgeving, augustus 2009 (pdf, 220 kB)
  • Evaluatie proef zelfcontrole, september 2010 (pdf, 1,3 MB)
  • Handhavingsstrategie grijze en groene wet- en regelgeving provincie Utrecht 2005-2008 (pdf, 326 kB)
  • Jaarprogramma 2013 Vergunningverlening en Handhaving (pdf, 1,9 MB)
  • Oplegnotitie startnotitie bestuurlijk-juridisch (pdf, 246 kB)
  • Provinciale Nalevingsstrategie Omgevingsrecht 2012-2015 (pdf, 2,2 MB)
  • Startnotitie juridische-inrichting RUD Utrecht deel 2 ab (pdf, 864 kB)
  • Selectie nieuwe organisatienaam (pdf, 364 kB)
  • Uitgangspunten werkgeversdelegatie bgo sociaal plan RUD Utrecht (pdf, 438 kB)
  • Vergaderplanning ab en db RUD Utrecht 2014 (pdf, 231 kB)
  • Jaarverslag 2012 Vergunningverlening en Handhaving (pdf, 780 kB)
  • Aanbiedingsbrief uitgangspunten en proces sociaal plan (pdf, 332 kB)
  • Verslag ab RUD 08-01-2014 concept (pdf, 451 kB)

Links

Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht

Contact

RUD Utrecht

T: (030) 702 33 00
E: info@rudutrecht.nl

Delen

  • Delen op Yammer
  • Delen op Facebook
  • Delen op Google+
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Twitter

Zoeken
  • English
  • Nieuwsservice
  • Hulp bij downloads
  • Informatie over cookies
  • Proclaimer
  • Privacyverklaring
  • Archief website

Contact

T: (030)  258 91 11
E: info@provincie-utrecht.nl

Bezoekadres

Archimedeslaan 6
3584 BA Utrecht

PERS

Woordvoerders
Meer contactinformatie

Volg ons

Volg ons op Twitter
Provincie Utrecht op YouTube
RSS-overzicht
Volg ons op Facebook
LinkedIn
Naar boven