Ga naar de inhoud
Sla navigatie over (Direct naar)
Direct naar
  • Contact
  • Nieuwsservice
  • English
  • Vacatures
  • Luister met BrowseAloud
Terug naar navigatie (Direct naar)
logo Provincie Utrecht
Sla navigatie over (Menu)
Menu
  • Home
  • ActueelActueel
    • Nieuwsberichten
    • Nieuwsservice provincie Utrecht
    • Bekendmakingen (archief)
    • Agenda
    • GS-Besluiten
    • PS-Besluiten
  • OnderwerpenOnderwerpen
    • Bestuurlijke zaken
    • Bodem en ondergrond
    • Cultureel Erfgoed
    • Cultuur
    • Economie
    • Energie en Klimaat
    • Europa
    • Financiën
    • Landbouw
    • Milieu
    • Natuur en Landschap
    • Recreatie en toerisme
    • Ruimtelijke ontwikkeling
    • Uitvoering Ruimtelijk Beleid
    • Veiligheid en handhaving
    • Verkeer en vervoer
    • Water
  • OrganisatieOrganisatie
    • Wat doet de provincie?
    • Directie
    • Samen werken aan de provincie
    • Over de organisatie
    • Over het gebied
    • Paushuize
    • Vacatures
    • Integriteit
  • Politiek & BestuurPolitiek & Bestuur
    • Provinciale Staten
    • Gedeputeerde Staten
    • Provinciale Commissie Leefomgeving
    • Onafhankelijke adviseur ruimtelijke kwaliteit
  • LoketLoket
    • Kaarten
    • Vergunningen en ontheffingen
    • Subsidies
    • Klacht, bezwaar of melding doorgeven
    • Regelgeving
    • Digitale formulieren
    • Ter inzage
    • Publicaties
    • Verleende subsidies
    • Producten en diensten
    • Inkopen en aanbesteden
Terug naar navigatie (Menu)
Zoeken
Kruimelpad
Home › Onderwerpen › Interbestuurlijk toezicht

Interbestuurlijk toezicht


Verkeerslicht staat op groen

Een van de kerntaken van de provincie is toezicht houden op de uitvoering van wettelijke taken door gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen. Dit gebeurt risicogericht, proportioneel, op afstand waar het kan, ingrijpen waar het moet. Het is belangrijk dat ook het controlemechanisme binnen deze organisaties goed werkt. Zo kan het toezicht van de provincie terughoudend zijn.

Meer over Interbestuurlijk toezicht

Werkwijze interbestuurlijk toezicht (IBT)

Financieel toezicht

De provincie houdt toezicht op de financiële positie van de gemeenten en de gemeenschappelijke regelingen. Doel hiervan is het bevorderen van een gezonde financiële situatie bij deze overheden. Voorkomen moet worden dat gemeenten in een financieel uitzichtloze positie terecht komen. De waterschappen hebben uitsluitend een inzendplicht voor de begroting en de jaarrekening. De provincie als financieel toezichthouder toetst deze documenten aan de wettelijke voorschriften in het belang van een gezonde financiële huishouding van de waterschappen.

Dit financieel toezicht is een wettelijke taak, opgedragen aan het college van Gedeputeerde Staten (GS). Binnen het college van GS heeft gedeputeerde Robert Strijk dit in zijn portefeuille.

Wettelijke grondslag

De wettelijke grondslag van het financieel toezicht staat in de ‘Gemeentewet’ en het ‘Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten’. Landelijk zijn afspraken gemaakt over de manier waarop het toezicht wordt uitgevoerd. Deze afspraken staan in het Gemeenschappelijk Financieel Toezichtkader 2020 welke geldt voor de gemeenten. Voor de gemeenschappelijke regelingen blijft het Gemeenschappelijk Financieel Toezichtkader 2014 van kracht.

Gemeenten en gemeenschappelijke regelingen zijn in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor hun financiële huishouding. Een sluitende begroting is essentieel. Als dit niet het geval is, moet de gemeente in de meerjarenbegroting aannemelijk maken dat dit wordt opgelost.

Repressief toezicht (achteraf) is regel, preventief toezicht (vóóraf) is uitzondering. Elke gemeente en gemeenschappelijke regeling krijgt vóór 1 januari bericht van de provincie over het toezichtregime voor het komende begrotingsjaar.

Werkwijze financieel toezicht

De gemeenten en de gemeenschappelijke regelingen zijn wettelijk verplicht om de begroting en de jaarrekening ter beoordeling te sturen naar Gedeputeerde Staten (GS).

De gemeenten moeten de begroting uiterlijk op 15 november van het voorafgaande jaar naar de provincie sturen. De jaarrekening op uiterlijk 15 juli na afloop van het kalenderjaar.

Bij de gemeenschappelijke regelingen is de uiterlijke inzenddatum voor de jaarrekening 15 juli na afloop van het kalenderjaar en voor de begroting 1 augustus van het voorafgaande jaar.

Preventief toezicht

Het te laat inzenden van de stukken kan, al dan niet in combinatie met een slechte financiële positie, ertoe leiden dat de provincie preventief toezicht gaat houden. Dit is een strenge vorm van toezicht waarbij niet alleen de begroting moet worden goedgekeurd maar de gemeente ook wijzigingen van de begroting ter goedkeuring moet inzenden.

Repressief toezicht

Als de begroting en jaarrekening op tijd zijn ingezonden en de begroting in evenwicht is, valt een begroting onder het zogenoemde repressief toezicht. Dit is een milde vorm van toezicht waarbij de gemeente de stukken alleen ter kennisgeving hoeft in te zenden naar de provincie.

Begrotingscirculaires

GS stellen ieder jaar een circulaire vast voor de gemeenten in verband met de op te stellen begroting en de meerjarenraming. Hiermee worden de gemeenten geïnformeerd over de kaders waaraan hun komende begroting moet voldoen en actuele ontwikkelingen binnen het vakgebied. Download de Begrotingscirculaire Gemeenten 2020-2023.

Meer informatie

Afdeling Bestuurs- en Directieondersteuning,
Jan de Reuver,

T: (030) 258 28 36
E: Jan.de.reuver@provincie-utrecht.nl

Interbestuurlijk toezicht omgevingsrecht

Interbestuurlijk toezicht archiefwet

Interbestuurlijk toezicht huisvesting vergunninghouders

Interbestuurlijk toezicht waterschappen

Incidentgericht toezicht naar aanleiding van incidenten of klachten

Interbestuurlijk Toezicht (IBT) kaart

Provincie Utrecht gemeentegrenzen
Interbestuurlijk Toezicht (IBT) kaart

IBT-kaart

De provincie publiceert de resultaten van het interbestuurlijk toezicht op deze IBT-kaart. Hier kunt u zien hoe de wettelijke taken door de Utrechtse gemeenten worden uitgevoerd. Wanneer u per IBT-onderdeel klikt op een gemeente, ziet u over deze gemeente meer informatie.

Extra overzichten

Behalve via de IBT-kaart kunt u ook in dit extra overzicht (pdf, 741 kB) de uitkomsten zien van het interbestuurlijk toezicht over 2017. Voor meer informatie over IBT-huisvesting, bekijk dan deze voortgangsrapportage 2018-2019 (pdf, 326 kB) en de voortgangsrapportage 2017-2018 (pdf, 250 kB).

Aanleveren toezichtinformatie

Formulier aanleveren toezichtinformatie

Downloads

  • Begrotingscirculaire Gemeenten 2020-2023 (pdf, 335 kB)
  • Gemeenschappelijk Financieel Toezichtkader GTK 2020 (pdf, 3,5 MB)
  • IBT Interventieladder bij indeplaatsstelling (pdf, 477 kB)
  • Uitkomsten IBT gemeenten 2017 (pdf, 741 kB)
  • Verordening systematische toezichtinformatie provinciaal blad 1229 maart 2017 (pdf, 398 kB)
  • Uitvoeringsprogramma IBT Utrecht 2016-2019 v 1.0 vastgesteld door GS 09022016 (pdf, 407 kB)
  • Begrotingsrichtlijnen en toetsingsaspecten 2017-2020 (pdf, 595 kB)
  • Aanvullend beleidskader interbestuurlijk archieftoezicht PB 2013-8 (pdf, 154 kB)
  • Algemeen beleidskader indeplaatsstelling bij taakverwaarlozing vastgesteld GS 03072012 (pdf, 448 kB)
  • Brief aan gemeenten werkwijze IBT Omgevingsrecht 2015 met bijlage verz 10032015 (pdf, 448 kB)
  • Brief provincie aan de Utrechtse colleges van BenW werkwijze IBT 2015 verz 06022015 (pdf, 154 kB)
  • Brief unie waterschappen inzake IBT 2014-46 (pdf, 104 kB)
  • Gemeenschappelijk financieel toezichtkader 2014 (pdf, 714 kB)
  • Toezichtnota waterschappen provincie Utrecht (pdf, 1 MB)
  • VNG handreiking horizontale verantwoording Archiefwet KPI's versie april 2013 (pdf, 1,9 MB)

Presentaties

  • Presentatie Franske van Hooydonk, griffier Veenendaal, 26 november 2014 (pdf, 85 kB)
  • Presentatie Irmgard Broos, provincie Utrecht, 26 november 2014 (pdf, 443 kB)
  • Presentatie Koos Janssen, VNG Utrecht, 26 november 2014 (pdf, 446 kB)
  • Presentatie Willibrord van Beek, cdK Utrecht, 26 november 2014 (pdf, 176 kB)
  • Presentatie Chris Vast KING - Glaudemans, IBT veranderend archieftoezicht, 18 juni 2013 (pdf, 1 MB)
  • Presentatie Irmgard Broos IBT veranderend archieftoezicht, 18 juni 2013 (pdf, 766 kB)
  • Presentatie Jeanette Goudkamp IBT veranderend archieftoezicht, 18 juni 2013 (pdf, 430 kB)
  • Presentatie Kaj van Vliet, HUA, IBT veranderend archieftoezicht, 18 juni 2013 (pdf, 1 MB)

Links

  • Interbestuurlijk toezicht Interprovinciaal Overleg (IPO)
  • Interbestuurlijk toezicht Rijksoverheid
  • Wet Revitalisering Generiek Toezicht (wet RGT) - Staatsblad nr. 233, juni 2012

Contact

Afdeling Bestuurs- en Directieondersteuning van de provincie Utrecht.

T: (06) 51 39 25 42
E: interbestuurlijktoezicht@provincie-utrecht.nl

Video

youtube-nocookie

Delen

  • Hulp bij downloads
  • Delen op Yammer
  • Delen op Facebook
  • Delen op Google+
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Twitter

Zoeken
  • English
  • Nieuwsservice
  • Hulp bij downloads
  • Informatie over cookies
  • Proclaimer
  • Privacyverklaring
  • Archief website

Contact

T: (030)  258 91 11
E: info@provincie-utrecht.nl

Bezoekadres

Archimedeslaan 6
3584 BA Utrecht

PERS

Woordvoerders
Meer contactinformatie

Volg ons

Volg ons op Twitter
Provincie Utrecht op YouTube
RSS-overzicht
Volg ons op Facebook
LinkedIn
Naar boven