Samenwerken in de regio

Gemeenten zijn zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van het lokaal bestuur. Ook het Rijk en de provincie dragen hiervoor verantwoordelijkheid. De decentralisatie van taken en verantwoordelijkheden heeft de aandacht van provincies en gemeenten. De toename van het takenpakket van gemeenten als ‘eerste overheid' stelt steeds hogere eisen aan de bestuurskracht van gemeenten. De bestuurskracht van gemeenten kan duurzaam worden versterkt door intergemeentelijke samenwerking. Deze samenwerking kan op verschillende manieren worden vormgegeven.
Meer over Samenwerken in de regio
De provincie juicht intergemeentelijke samenwerking toe, als er sprake is van:
- bundeling van krachten;
- specialisaties;
- vergroten van effectiviteit;
- betere afstemming van beleid en uitvoering.
Gemeenschappelijke doelen
Voorwaarden hierbij zijn dat de samenwerking berust op bestuurskracht en dat er duidelijke afspraken zijn gemaakt over gemeenschappelijke doelen en visies. Transparantie en democratische legitimatie zijn aandachtspunten bij het vormgeven van samenwerking.
Bevoegdheden en verantwoordelijkheden
Het moet voor betrokkenen (inwoners, organisaties) duidelijk zijn waar de uitvoering van een taak is neergelegd. Gemeenteraden moeten in staat zijn kaders te stellen en het samenwerkingsverband te controleren. Bij intergemeentelijke en interregionale samenwerking moet er duidelijkheid zijn over bevoegdheden en verantwoordelijkheden en taken van overheid en andere partijen.
Effectieve samenwerking
Gedeputeerde Staten (GS) bevorderen een verdergaande en meer effectieve samenwerking met gemeenten, de waterschappen en de veiligheidsregio. Dit draagt bij aan een sneller en goedkoper werkende overheid.
Doelmatigheid en resultaat
De samenwerking is gebaseerd op doelmatigheid en resultaat en niet op een financiële bijdrage van de provincie. Samenwerking is niet aan provinciale grenzen gebonden. De diverse bestuurlijke opgaven staan voorop en niet de geografische begrenzingen.
Downloads
- Statenvoorstel herindeling Vijfheerenlanden (pdf, 265 kB)
- Planning en inrichting herindelingsprocedure Vijfheerenlanden (pdf, 134 kB)
- Bijlage 10.2c Rapport samenwerken LeerdamLR (pdf, 4,4 MB)
- Bijlage verzoek Zederik Vianen en Leerdam Starten Arhi-procedure (pdf, 27 MB)
- Bijlage 1 Haalbaarheidsonderzoek Vijfheerenlanden (pdf, 6,6 MB)
- Bijlage 2 Haalbaarheidsonderzoek Vijfheerenlanden (pdf, 6,6 MB)
- Bijlage (rapportage) Haalbaarheidsonderzoek Vijfheerenlanden (pdf, 1,8 MB)
- Bijlage Rapport Berenschot samenwerken Vianen (pdf, 5,5 MB)
- Bijlage Rapport samenwerken Zederik sept 2014 (pdf, 7 MB)
- Bijlage Twynstra Gudde Provinciaal onderzoek herindeling Vijfheerenlanden (pdf, 1,4 MB)
- Beleidskader gemeentelijke herindeling 2013 (pdf, 119 kB)
- Arhiprocedure (pdf, 85 kB)
- Herindelingsprocedure Vecht- en Plassengebied (pdf, 55 kB)