Blij met een robuust Utrechts Mediafonds

5 april 2021

Zonder kritische journalisten zijn we overgeleverd aan propaganda en nepnieuws. Vitale media zijn daarmee een randvoorwaarde voor onze democratie. De afgelopen jaren sprak ik veel lokale en regionale journalisten die mij vertelden hoe hun sector onder druk staat. Ik ben daarom heel blij met het Mediafonds dat we in onze provincie gaan opzetten.

Tijdens de werkconferentie spraken lokale mediabedrijven met elkaar over de problemen in de lokale journalistiek.

Nepnieuws ontstaat niet alleen door despoten die bewust de boel willen misleiden. Nepnieuws ontstaat misschien wel juist doordat niemand onze argeloze berichten op social media voorziet van context. Zin van onzin scheiden, onderzoeken wat waar en niet waar is: dat is de kerntaak van goede journalisten.

Goede journalistiek staat echter financieel onder druk. Breed zien mediabedrijven hun reclame-inkomsten dalen en het aantal betalende abonnees neemt af. Landelijke dagbladen zijn daardoor vaak gedwongen te schrappen in het personeelsbestand, wat zorgt voor uitgedunde regioredacties. Lokaal en regionaal zijn er nog wel journalistieke organisaties en structuren. Maar na het betalen van vaste kosten blijft er vaak bitter weinig over voor stevige onderzoeksjournalistiek.

"Niemand beschrijft meer de ziel van Nieuwegein. Er zijn hier geen journalisten die onze verhalen doorvertellen. Daardoor ontbreekt een bindmiddel", vertelde iemand mij tijdens een werkconferentie in 2021. De lokale krant heeft dus niet alleen een functie als kritische volger van het bestuur, maar zorgt ook voor verbinding.

Het is voor mij heel duidelijk; een vitale samenleving en gezonde democratie kunnen niet zonder onafhankelijke, betrouwbare, toegankelijke en veelzijdige informatie. Alleen op grond daarvan is een goed publiek debat mogelijk. Beeldvorming en meningsvorming raken anders vervormd en vertroebeld. Een goed bestuur en een gezonde democratie hebben dus belang bij een gezond journalistiek ecosysteem.

Regionale en lokale media verdienen steun om hun belangrijke rol in onafhankelijkheid te kunnen blijven vervullen. Ik ben daarom heel blij met de brede instemming van Provinciale Staten van Utrecht met de oprichting van een mediafonds ter versterking van lokale media in de Utrechtse regio. De Staten vroegen zelfs om het bedrag vanaf 2023 te verhogen naar 300.000 euro.

Hiermee krijgt onze provincie niet alleen een onafhankelijk, maar ook een robuust fonds om lokale en regionale media te versterken. En dat is een mooi signaal waar ik heel trots op ben.

Arne Schaddelee

Meer weten, neem dan contact op met miranda.mens@provincie-utrecht.nl.