Bijna veertig jaar was de SIG tram beeldbepalend voor het Utrechts openbaar vervoer. Sinds 30 november is de tram te bewonderen in het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep.
Tijdens de uitreiking van de jaarlijkse Global Light Rail Awards op 11 november 2020 heeft de Uithoflijn gewonnen in de categorie ‘Project of the year > € 50 m’.
De afgelopen tijd is de projectplanning rondom de indienststelling van de SUNIJ lijn verder uitgewerkt. De nieuwste inzichten in de doorlooptijden zijn verwerkt.
Tram 22, de nieuwe lijn tussen Utrecht C.S. en Utrecht Science Park, maakte in december 2019 een positieve start. De stiptheid van deze tramlijn was in de eerste weken goed, waarbij zo’n 97% van de trams op tijd vertrok. Dit blijkt uit de Jaar- en Trendrapportage 2019 van de provincie Utrecht en aanvullend onderzoek onder reizigers.
Het eerste jaarverslag railveiligheid tramvervoersysteem is opgeleverd. Hierin valt te lezen wat de provincie Utrecht in 2019 heeft gedaan op het gebied van railveiligheid van de tram en wie wat controleert.
Aannames, onderschattingen en onvoorziene zaken zijn er de oorzaak van dat de exploitatie van de SUNIJ lijn opnieuw is vertraagd met, zo ver we nu kunnen overzien, enkele maanden. Nog maar twee weken geleden meldden we dat de vertraging slechts enkele weken zou duren. Het is dan ook zeer pijnlijk dat in zo’n korte tijd alweer allerlei nieuwe, negatieve, ontwikkelingen naar voren komen. Vooral voor onze reizigers is dit nieuws een grote domper: langer vervangend vervoer en reishinder.
Gedurende de zomerperiode is hard gewerkt om het project Vernieuwde Regionale Tramlijn (VRT) volgens de aan het coronavirus aangepaste planning uit te voeren. De werkzaamheden verlopen grotendeels voorspoedig en de bestaande kwesties van baanstabiliteit en toegankelijkheid (spleetbreedte) worden voortvarend opgepakt. Toch is er naar alle verwachting uitloop bij het verkrijgen van een indienststellingsvergunning.