Laadnetwerk uitgebreid tot 600 snellaadstations

Shell Recharge, TotalEnergies en NXT 50five gaan de komende jaren tot 600 snellaadstations plaatsen in Noord-Holland, Flevoland en Utrecht. ‘MRA-Elektrisch’ heeft hier met de drie provincies en een groot aantal gemeenten een succesvolle gezamenlijke aanbesteding voor gedaan.

snelladen

Het is voor het eerst dat gemeenten in Nederland een gezamenlijke aanbesteding voor snelladers deden. Meer dan driekwart van de 74 gemeenten in de drie provincies bundelden hiervoor hun krachten. André van Schie, gedeputeerde Mobiliteit bij de provincie Utrecht: “Meer snellaadstations zijn randvoorwaardelijk om meer zero-emissie te rijden. Denk bijvoorbeeld aan Utrecht en Amersfoort die vanaf 2025 zero-emissie in hun binnensteden willen invoeren, maar ook aan onze transportsector, personenvervoer, taxi’s en doelgroepenvervoer. Kortom: we zijn heel blij met deze nieuwe stap.”

Elektrische rijders kunnen de eerste nieuwe snelladers medio 2024 al gaan gebruiken. Gemeenten hebben 176 voorkeurlocaties aangewezen waar de schop snel de grond in kan. Er komen zowel snelladers op strategische locaties buiten de bebouwde kom als op kortparkeerlocaties binnen de bebouwde kom. Denk bijvoorbeeld aan winkelcentra, sportcentra of bedrijventerreinen, waar je tijdens je bezoek ondertussen je voertuig snellaadt.

Goed dekkend netwerk

Dat de gemeenten samen optrekken, draagt bij aan een goede spreiding van de publieke snelladers. Dus niet twee snellaadstations dicht bij elkaar aan weerszijden van een gemeentegrens, maar alle snellaadstations op zorgvuldig afgestemde strategische locaties. Precies daar waar de e-rijder er behoefte aan heeft. Zo helpen de gemeenten het e-rijden maximaal vooruit.

Service voor de e-rijder

Op locaties waar sprake is van netcongestie, nemen de drie winnende partijen technische maatregelen. Dit zodat e-rijders hier toch kunnen snelladen. Bijvoorbeeld met batterijkasten. Bijzonder is ook dat alle drie exploitanten gedifferentieerde snellaadtarieven gaan aanbieden. Tijdens daluren, als de vraag naar stroom laag is, is het snelladen goedkoper. Hoewel de laadtarieven nog niet volledig meebewegen met de stroomprijs, is dit een belangrijke stap op weg hiernaartoe. Voor e-rijders kan dit een aantrekkelijke manier zijn om de snellaadkosten te verlagen. Namelijk: laden als de stroomprijs laag is, bijvoorbeeld als er veel zonne- en windenergie wordt opgewekt, maar de vraag naar stroom in ons land klein is. De marktpartijen hebben zich bovendien verplicht te zorgen voor transparante laadprijzen. De snellaadprijs is daarom behalve via een app ook op een scherm bij de snellader te zien.

Groeiende markt, gezonde concurrentie

De verwachting is dat het aantal elektrische auto’s op de weg de komende jaren flink zal groeien, terwijl de laadsnelheid van e-auto’s flink toeneemt. Hiermee neemt de vraag naar snelladers ook sterk toe.

miranda.mens@provincie-utrecht.nl06 53 21 55 01

Zie ook