Mobiliteitsweek Utrecht van start

Op 16 september is het startsein gegeven voor de Mobiliteitsweek Utrecht. Tijdens het goed bezochte Maliebaan Festival in Utrecht openden de Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk (mobiliteit), gedeputeerde André van Schie (mobiliteit & economie) en fietsburgemeester Belle de Gast de Europese Mobiliteitsweek in de provincie Utrecht. Deze derde editie van de Mobiliteitsweek vindt plaats van 16 t/m 22 september en staat geheel in het teken van duurzame mobiliteit.

Mobiliteitsweek Utrecht 2023
Wethouder Lot van Hooijdonk, gedeputeerde Andre van Schie en fietsburgemeester Belle de Gast openen de Mobiliteitsweek Utrecht. Fotograaf: Rogier Bogaard

Feest op een autovrije Maliebaan tijdens het Maliebaan Festival

De Maliebaan was vandaag tussen het Malieblad en de Burgemeester Reigerstraat van 10.00 tot 17.00 uur autovrij. Dat bood ruimte voor wat anders: een festival met een actief programma voor jong en oud in het teken van duurzaam en gezond bewegen. Zo was er een BMX pumptrack onder begeleiding van een ervaren BMX-trainer, een Cyclefun-productie met 15 funbikes, een rijsimulator om te ervaren wat het effect van appen tijdens het rijden is, een fiets-APK, een ‘Plandel-bingo’, muziek van singer-songwriter en klimaatactivist Florian Wolff (met The Green Machine) en een line-up van deelauto’s en fietsen.

Over de Mobiliteitsweek Utrecht

Tijdens de Europese Week van de Mobiliteit, van 16 t/m 22 september, wordt in heel Europa duurzame mobiliteit op de kaart gezet. Ook de provincie Utrecht doet mee en organiseert voor het derde jaar op rij de Mobiliteitsweek Utrecht. Tijdens de week worden inwoners, bezoekers en forenzen uitgedaagd om anders te reizen. Met verschillende activiteiten, challenges en kortingsacties op deelvervoer laat de Mobiliteitsweek Utrecht zien dat alle kleine stapjes richting duurzame mobiliteit meetellen. Zoals korting op een deelfiets, mobiliteitsapp, gratis proefrit in een deelauto voor de buurt (Zeist), fietsclinic voor ouderen (Nieuwegein, Doorn, Leersum en Utrecht), inspiratiesessie voor ondernemers (provincie), startmoment doorfietsroute Amersfoort - Bunschoten, aantrekkelijk fietstocht met Explore Utrecht, een streetart fietstoer in Amersfoort et cetera.

Benieuwd wat er nog meer te doen is deze week? Bekijk hier dan het volledige programma.

Enquête

Doe jij mee aan de Mobiliteitsweek? Vul dan ook deze enquête in. Invullen duurt slechts twee minuten en geeft ons meer inzicht in jouw reiservaring, nu, tijdens de week en erna.

miranda.mens@provincie-utrecht.nl, 06 53 21 55 01