Overeenstemming 162 sociale huurwoningen Wetering-Zuid

in Wonen

Cazas Wonen, de gemeente Utrecht en de provincie Utrecht hebben overeenstemming bereikt over het realiseren van 162 sociale huurwoningen in het Utrechtse Wetering-Zuid. De verplaatsbare tijdelijke woningen zijn een oplossing om de woningnood snel te verlichten. Het streven is dat de eerste bewoners eind 2024 hun huurwoning in Wetering-Zuid kunnen betrekken.

Gedeputeerde Rob van Muilekom, wethouder Dennis de Vries en Saar Spanjaard
Van links naar rechts: provincie Utrecht gedeputeerde Rob van Muilekom, gemeente Utrecht wethouder Dennis de Vries en Cazas Wonen bestuurder Saar Spanjaard. Foto: Ruud Voest

Saar Spanjaard, bestuurder van Cazas Wonen: “Dit is goed nieuws voor woningzoekenden. Wij kunnen nu door met de verdere ontwikkeling, zodat we woningzoekenden snel een goede en betaalbare woning kunnen bieden in een fijne buurt. Samen gaan we bouwen aan woongeluk.”

Verplaatsbare woningen

De woningen in Wetering-Zuid zijn bedoeld voor mensen die op zoek zijn naar een sociale huurwoning zoals starters, statushouders en mensen die doorstromen naar zelfstandig wonen vanuit een woonvoorziening van een zorgaanbieder. Het project wordt opgezet als gemengd wonen, waar bewoners omkijken naar elkaar en de buurt. De betrokken samenwerkingspartners en de bewoners zullen zich gezamenlijk inzetten voor een prettige leefomgeving.

De verplaatsbare woningen van Cazas Wonen zijn duurzaam en van hoge kwaliteit. De woningen voldoen aan het permanent bouwbesluit en zijn gelijkwaardig aan reguliere permanente nieuwbouwwoningen. Zodra de woningen klaar zijn, zal Cazas Wonen ze gaan verhuren en beheren.

Dennis de Vries, wethouder Wonen: “Ook in Utrecht is de woningnood groot. Alle registers moeten open om te zorgen voor méér woningen, zeker ook op de korte termijn. Het is daarom mooi dat we met dit plan heel veel woningzoekenden snel een nieuw thuis kunnen bieden.”

Locatie Wetering-Zuid

De locatie Wetering-Zuid is in het bezit van de gemeente Utrecht. Na vijftien jaar kunnen de sociale huurwoningen verplaatst worden naar een vervolglocatie. Op deze manier wordt tijdelijk beschikbare ruimte in de stad goed benut.

Gedeputeerde Rob van Muilekom: “Het is een mooi voorbeeldproject vanuit de, met het Rijk afgesloten, Regiodeal Flexwonen Utrecht. Naast de gemeente en de corporatie zal ook de provincie zich inspannen om tot een passende vervolglocatie te komen, in Utrecht dan wel elders in de provincie.”

De omgeving is betrokken bij de plannen voor dit woonproject in Wetering-Zuid. De komende maanden bereidt Cazas Wonen de realisatie van de woningen in Wetering-Zuid verder voor. Geïnteresseerden kunnen later dit jaar reageren op de woningadvertentie op WoningNet.

patricia.schalkwijk@provincie-utrecht.nl06 51 99 45 32

Zie ook