Provincie wil optimaal gebruikmaken van Europese mogelijkheden

in Europa

Het provinciebestuur heeft een nieuwe Europastrategie voorgesteld. Deze nieuwe strategie beschrijft de ambities die de provincie tot en met 2034 voor Europa heeft. Efficiënte samenwerking en effectieve belangenbehartiging moeten ervoor zorgen dat er in de provincie Utrecht optimaal gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden die de Europese Unie biedt.

Europeese vlaggen voor EU gebouw Brussel

Aanleiding voor de nieuwe Europastrategie is het nieuwe coalitieakkoord 2023-2027 Aan de slag voor Utrecht, waarin ook de bestuurlijke ambities voor Europese zaken worden beschreven. De nieuwe strategie schetst een aantal ambities en kernactiviteiten: effectieve belangenbehartiging in de Europese Unie (EU), het optimaal benutten van Europese subsidiemogelijkheden, internationale profilering en het creëren van een Europabewuste organisatie.

Europese keuzes doen ertoe

Mirjam Sterk, gedeputeerde Europa: “Voor het werk van de provincie Utrecht is de Europese Unie van groot belang. Europese wetgeving heeft grote invloed op onze provincie en Europese subsidies kunnen helpen om onze provinciale ambities waar te maken. Keuzes die we met elkaar op Europees niveau maken, doen er dus toe. We zullen de komende jaren, net als voorheen, met de andere provincies samenwerken om in te spelen op de actualiteit en, waar nodig, invloed uitoefenen op het Europees beleid. Daarnaast kunnen we als provincie gemeenten, waterschappen en bedrijven helpen de weg te wijzen naar beschikbare Europese subsidies.”

Effectieve belangenbehartiging

Samenwerking in Brussel - met onder meer het Rijk, provincies en andere stakeholders - is noodzakelijk om de belangen van de provincie Utrecht effectief te behartigen. Om de uitvoerbaarheid te verbeteren is het essentieel dat decentrale overheden structureel worden betrokken bij de totstandkoming, implementatie en uitvoering van Europees beleid. Daarom wordt er actief gewerkt aan de verbetering van de interbestuurlijke en interregionale samenwerking.

Optimaal benutten van Europese financieringskansen

De provincie wil optimaal gebruikmaken van Europese financieringskansen. Daarbij staat de provinciale organisatie centraal. Maar het doel is om ook regionale partijen te ondersteunen bij het benutten van Europese financiering. Hiervoor zullen informatiebijeenkomsten en ‘matchmaking’ evenementen worden georganiseerd.

Internationale profilering

De Metropoolregio Utrecht heeft een onderscheidend profiel: Heart of Health. De provincie zet zich in om de zichtbaarheid van zowel de provincie als de Metropoolregio Utrecht in Europa en bij de Europese instellingen te vergroten en daarmee kansen te creëren voor de regio.

Europabewuste organisatie

De provincie streeft ernaar om de Europese Unie ten volle te benutten als vierde bestuurslaag. Hiervoor moet de organisatie ‘Europabewust’ zijn en dient Europese wet- en regelgeving altijd en integraal een onderdeel te zijn van het provinciale beleid.

De Strategie voor Europese samenwerking en belangenbehartiging 2024 – 2034 zal, naar alle waarschijnlijkheid, 24 april worden vastgesteld door Provinciale Staten.

jytte.reichert@provincie-utrecht.nl06 18 54 01 37