Viermaal verkiezingen en eenmaal excuses: jaarverslag cvdK 2023 is gepubliceerd

Hij is spin in het web bij burgemeestersbenoemingen, riep in 2023 in diverse mediaoptredens inwoners op om naar de stembus te gaan voor de Provinciale Statenverkiezingen en maakte namens het provinciebestuur excuses voor het slavernijverleden. Commissaris van de Koning Hans Oosters blikt in het jaarverslag 2023 terug op een veelbewogen en afwisselend jaar. In woord en in beeld.

Koning Willem-Alexander en commissaris van de Koning Hans Oosters (foto: Menno Ridderhof)

Dat een commissaris boegbeeld is van zijn provincie is bij velen bekend. Wat houdt dat in en welke taken en rollen heeft een commissaris? Wist u bijvoorbeeld dat hij elke gemeente in de provincie regelmatig bezoekt om zich goed te laten informeren wat er speelt, de signalen die hij daar hoort doorgeeft aan het Rijk en aan de ambtenaren en bestuurders van de provincie, dat de commissaris adviseert bij de toekenning van Koninklijke Onderscheidingen, voorzitter is van zowel het provinciebestuur als van de volksvertegenwoordiging? En dat is slechts een greep. Wilt u meer weten?

Jaarverslag 2023 van commissaris van de koning Hans Oosters

karin.alberts@provincie-utrecht.nl06 53 72 80 69