Witte vlekkenplan fase 1 afgerond

Het Mulier Instituut is, in opdracht van de provincie Utrecht en in samenwerking met Team Sportservice provincie Utrecht, in het najaar van 2023 begonnen aan het opstellen van een witte vlekkenplan omtrent aangepast sporten. Het totale onderzoek bestaat uit twee fasen.

De eerste fase richtte zich op het identificeren van een specifieke doelgroep. Dit gebeurde in samenwerking met lokale en regionale experts door middel van een vragenlijstonderzoek en een expertmeeting op 2 november 2023. Opvallend is dat er niet één specifieke doelgroep naar voren komt waar professionals de meeste uitdagingen bij ervaren.

In overleg met de provincie Utrecht en Team Sportservice is daarom besloten om het vervolgonderzoek te richten op uitdagingen die professionals uit verschillende regio's delen. Deze uitdagingen zijn onderverdeeld in vier categorieën: aanbod, begeleiding, de doelgroep vinden en bereiken, en verbinding met de zorg.

Deze aanpak stelt de provincie in staat om de behoeften van verschillende doelgroepen beter te begrijpen en gericht actie te ondernemen om het sport- en beweegaanbod voor mensen met een beperking te verbeteren. Door te werken aan het verminderen van witte vlekken in het aangepast sporten, streeft de provincie ernaar om sport en beweging voor iedereen toegankelijk te maken, waardoor meer inwoners in de provincie kunnen profiteren van de voordelen van een actieve levensstijl.