De provincie heeft in het vervangingsjaar 2023/2024 (de eerste fase) in overleg met de watersportverenigingen op de locatie boven Eemdijk een drietal pilots uitgevoerd om de effecten te onderzoeken van het verlagen van de damwandhoogte. Dit om de effecten van reflectiegolven voor roeiers op de Eem te voorkomen. Hierbij wordt ook gekeken naar het effect van de maatregel op de achterliggende natuur.
Variant 1
Hierbij wordt de bovenkant van de damwand op +0,00m NAP aangelegd, dit is hoogte zoals de eerder vervangen damwanden langs andere locaties op de Eem al zijn aangelegd. Deze worden om de 50 meter voorzien van brede spoelgaten en fauna-uittredingsplaatsen. Dit zijn openingen in de damwand van 1,70m tot 3,40m breed ten behoeve van de wateruitwisseling van de plas/dras gebieden achter de damwand.
Variant 2
Hierbij wordt de bovenkant van de stalen damwand op -0,30m NAP aangelegd. Bovenop de stalen damwand wordt nog 15 cm aan planken gestapeld waardoor de hoogte op -0,15m NAP uitkomt. Deze worden om de 50 meter voorzien van brede spoelgaten en fauna-uittredingsplaatsen. Dit zijn openingen in de damwand van 1,70m tot 3,40m breed ten behoeve van de wateruitwisseling van de plas/dras gebieden achter de damwand. Op de damwand worden herkenbare bordjes geplaatst om de damwand te herkennen bij hoog water.
Variant 3
Hierbij wordt de bovenkant van de stalen damwand op -0,30m NAP aangelegd. Dit is dertig centimeter lager dan in variant 1. In de zomerperiode komt de damwand onder het zomerpeil van -0,20m NAP te staan, deze zal dus niet zichtbaar zijn. Op de damwand worden herkenbare bordjes geplaatst om de damwand te herkennen bij hoog water.
Gevolgen pilots
De gevolgen van de pilots door de variatie in hoogtes van de damwand en de breedtes van de spoelgaten wordt gemonitord om een ongewenst effect op de flora en fauna tijdig te herkennen en bij te sturen.
Naast aandacht voor de natuur en recreatie zal ook de veiligheid na realisatie toenemen op de Eem. Elke 25 meter worden trappen en/of fauna-uittredingsplaatsen gerealiseerd, waardoor te water geraakte personen gemakkelijker op de kant kunnen komen.
De effecten van de pilots worden gemonitord en bij een positief resultaat toegepast, waar mogelijk, in de aankomende vervangingsjaren toegepast.