Openbaar verslag vergadering GS Utrecht 09-04-2019

01A Openbaar verslag GS-vergadering d.d. 2 april 2019

Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.

04 Besluit wijziging Organisatiebesluit provincie Utrecht 2004

SAMENVATTING:

In de notitie provincie Utrecht Opgavegericht: Eigenaarschap en Verantwoordelijkheid zijn de contouren van een nieuwe werkwijze en organisatiestructuur geduid. Dit voorstel is een uitwerking van die notitie. Essentie is het aanscherpen van verantwoordelijkheden door het eenduidig toedelen van taken en bevoegdheden op basis van een helder onderscheid tussen twee sturingslijnen. De teamleiders zijn verantwoordelijk voor het reguliere werk en expertiseontwikkeling. De opgavemanagers zijn verantwoordelijk voor het uitvoeren van (tijdelijke) complexe concernopdrachten. De concerndrachten worden aangestuurd vanuit de zogenaamde opdrachtdriehoek waarin de rol van bestuurlijk opdrachtgever wordt vervuld door een GS-lid, de rol van ambtelijk opdrachtgever door een opgavemanager en de rol van ambtelijk opdrachtnemer door een project- of programmamanager. Het nu voorliggende besluit bevat een wijziging van het Organisatiebesluit om deze aanpassing mogelijk te maken. Om de bijpassende bevoegdheidsverdeling vast te leggen wordt het Mandaatbesluit secretaris aangepast (besluit secretaris). Door de Ondernemingsraad is een negatief advies uitgebracht. Dit betekent dat de bestuurder (in de zin van de WOR) zijn definitieve besluit voor zover dit afwijkt van het advies schriftelijk en gemotiveerd aan de Ondernemingsraad kenbaar moet maken.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten en de commissaris van de Koning besluiten:

  1. kennis te nemen van het negatieve advies van de ondernemingsraad van 20 maart 2019 inzake het Organisatie- en Mandaatbesluit, alsmede de reactie van de WOR-bestuurder (secretaris/algemeen-directeur);
  2. het besluit tot wijziging van het Organisatiebesluit provincie Utrecht 2004, nummer 81E6B5EF, vast te stellen en te publiceren in het provinciaal blad;
  3. kennis te nemen van het concept-Mandaatbesluit secretaris, nummer 81E6B736.

05 Vaststellen Gemeenschappelijk financieel toezichtkader 2020 (GTK 2020)

SAMENVATTING:

Financieel toezicht op gemeenten is een wettelijke taak van Gedeputeerde Staten. Uit een aantal gehouden evaluaties van het financieel en interbestuurlijk toezicht is modernisering van het toezicht wenselijk gebleken. Dat heeft geleid tot het aanbieden eind 2018 van de Agenda Toekomst van het (interbestuurlijk) Toezicht aan de Tweede Kamer. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), het Interprovinciaal overleg (IPO), de staatssecretaris van Financiën en de minister van Binnenlandse Zaken hebben gezamenlijk ingezet op een verandering van het toezicht. In de Agenda is aan de hand van zeven ontwerpprincipes en vijf actielijnen beschreven welke veranderingen van het toezicht gevraagd worden. Deze ontwerpprincipes en actielijnen hebben geleid tot vier algemene uitgangspunten voor het vernieuwen van het huidige financieel toezichtkader uit 2014 (GTK 2014, Kwestie van Evenwicht) Het vernieuwde Gemeenschappelijk financieel toezichtkader 2020 zet een eerste stap in een richting die de Agenda wenst.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het Gemeenschappelijk financieel toezichtkader 2020 (GTK 2020) voor gemeenten vast te stellen;
  2. de brief aan de gemeenteraden over het GTK vast te stellen en over te gaan tot verzending hiervan.

06 Vergadering IPO Bestuur op 11 april 2019

SAMENVATTING:

Het IPO Bestuur vergadert op 11 april 2019. Er is een annotatie vanuit de provincie ter voorbereiding van dit IPO Bestuur opgesteld

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

In te stemmen met :

  1. 1.b. ‘Verslag IPO Bestuur 14-02-2019’, met inachtneming van de opmerking in de annotatie;
  2. 2.a.a. ‘Interbestuurlijk programma’;
  3. 2.b. ‘Rondje actualiteit’;
  4. 3.b. ‘Aanvullingsbesluit Natuur’ met inachtneming van de opmerkingen in de annotatie;
  5. 3.c. ‘Basisbegroting IPO’ met inachtneming van de opmerkingen in de annotatie;
  6. 3.d. ‘Beleid integriteit en omgangsvormen’;
  7. 4.a. ‘Actualiteiten werkgeverszaken;
  8. 4.b. ‘Goed Openbaar Bestuur’.

Portefeuillehouder een standpunt in te laten nemen m.b.t.:

  1. 3.a ‘Vaststelling consultatiereactie omgevingsregeling’

08 Informeren statenleden over de ruimtelijke ontwikkeling van Paleis Soestdijk in het Ruimtelijk Kader Paleis Soestdijk

SAMENVATTING:

De Statenleden dienen nader geïnformeerd te worden over het plan Made by Holland voor de duurzame ontwikkeling van Paleis Soestdijk. De griffier van de gemeente Baarn heeft daartoe de statenleden uitgenodigd voor een informatieavond op 2 april jl.. In de statenbrief wordt het proces voor de opstelling van het Ruimtelijk Kader, het kader zelf en de vervolgprocedure toegelicht. Ook wordt de presentatie van de informatieavond van 2 april jl. meegezonden.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten de statenbrief vast te stellen en naar de statenleden te versturen.

10 Beroep omgevingsvergunning Leemkolkweg 10, Werkhoven

SAMENVATTING:

Instellen van beroep tegen de op 13 maart 2019 door B&W van de gemeente Bunnik verleende omgevingsvergunning voor een 2e agrarische bedrijfswoning aan de Leemkolkweg 10 te Werkhoven wegens strijdigheid met Provinciale Ruimtelijke Verordening (PRV).

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. beroep in te stellen bij de Rechtbank Midden Nederland tegen de door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bunnik verleende omgevingsververgunning Leemkolkweg 10 te Werkhoven;
  2. in te stemmen met de inhoud van het bijgevoegde beroepschrift.

11 Wijziging van uitvoeringsbesluiten POP3-subsidies

SAMENVATTING:

Om tot een versnelling van de uitvoering van POP3-maatregelen te komen wordt voorgesteld het subsidieplafond van de POP3-maatregelen Fysieke investeringen brede uitrol water gerelateerde investeringen en Jonge Landbouwersregeling (JOLA) te verhogen.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het wijzigingsbesluit plafond POP3-maatregel Fysieke investeringen brede uitrol water gerelateerde investeringen 2018 vast te stellen;
  2. het wijzigingsbesluit plafond POP3-maatregel Jonge Landbouwersregeling 2018 vast te stellen.

12 Afhandeling mogelijke verduistering subsidiegeld

SAMENVATTING:

N.a.v. een recent subsidievaststellingsverzoek is het vermoeden ontstaan dat er rond 2011 sprake is geweest van verduistering van subsidiegeld door een inmiddels niet meer bestaande stichting. Voor een dergelijk strafbaar feit geldt een aangifteplicht; er is dus aanleiding om alsnog aangifte te doen.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten aangifte te doen van mogelijke verduistering van subsidiegeld.

13 Wijziging Uitvoeringsverordening subsidie bodemsanering provincie Utrecht

SAMENVATTING:

Met de Uitvoeringsverordening subsidie bodemsanering provincie Utrecht kunnen:

  • Niet-rechtstreekse gemeenten (alle gemeenten in de provincie m.u.v. Utrecht en Amersfoort) subsidie aanvragen voor onderzoek en sanering van bodemverontreinigingen met onaanvaardbare risico’s en voor gebiedsgericht beheer van omvangrijke grondwaterverontreinigingen (regeling gemeenten).
  • Eigenaren/erfpachters van percelen waar zij zelf woonachtig zijn, subsidie aanvragen voor sanering van bodemverontreiniging op deze percelen (regeling particulieren). Voorgesteld wordt de verordening op drie punten te wijzigen:
  • Loslaten van het tendersysteem voor de regeling gemeenten. Op die manier kunnen gemeenten het hele jaar door subsidie aanvragen en inspelen op ruimtelijke ontwikkelingen.
  • Aanpassen van de subsidieplafonds voor het tijdvak tot en met 2020. Artikel 6 (regeling gemeenten) € 1.423.823,00 en Artikel 13 (regeling particulieren) € 227.619,00.
  • Aanpassen van artikel 11 lid 1a waardoor de weigeringsgrond voor op het woonperceel gevestigde bedrijven wordt verhelderd conform de uitspraak van de Raad van State d.d. 24 mei 2017.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

  1. het besluit tot wijziging van de Uitvoeringsverordening subsidie bodemsanering provincie Utrecht, geregistreerd onder nummer 81CD150F vast te stellen;
  2. dit besluit te publiceren in het provinciaal blad.

18 Communicatie

Geen opmerkingen.

19 Rondvraag

Het verslag wordt vastgesteld in de vergadering van 16 april 2019,

voorzitter,

secretaris,