Gebruik sociale media platformen door provincie Utrecht

De provincie Utrecht wil door haar communicatie vindbaar, zichtbaar verbindend en transparant zijn. Met het gebruik van verschillende sociale media platformen willen we zoveel mogelijk inwoners bereiken en waar mogelijk met hen in gesprek gaan. We toetsen de platformen twee keer per jaar of zij voldoen aan onze publieke waarden. Denk daarbij aan privacy, gebruiksvriendelijkheid, inclusiviteit, maar ook betrouwbaarheid, de vrijheid van meningsuiting en menselijke waardigheid. Deze komen voort uit de Code voor Goed Digitaal Openbaar Bestuur (Codio).

Publieke waarden

Dit toetsen doen we door middel van een intern gesprek met zoveel mogelijk verschillende disciplines en door extern onderzoek naar het gebruik van de platformen door inwoners. Als publieke waarden in het geding zijn, wegen we dat af tegen onze communicatieve uitgangspunten. Met andere woorden: de provincie Utrecht wil niet ten koste van geschonden publieke waarden zo groot mogelijke aantallen inwoners bereiken. Het resultaat van de afweging kan zijn dat de provincie een platform verlaat of juist op een platform actief wordt.

Wetgeving en advies

Wij passen deze interne weging toe zolang er vanuit Europese wetgeving geen verbod op platformen is. Als er vanuit de EU of het Rijk een dringend advies komt om geen gebruik meer te maken van een specifiek platform volgen wij dat op.

Organisatie versus individuele keuze

Een besluit om een platform te verlaten of op een nieuw platform actief te worden, heeft betrekking op de externe communicatie van de provincie Utrecht als organisatie, GS en PS. Medewerkers, individuele statenleden, fracties en politieke partijen staat het vrij om te communiceren via de kanalen die zij zelf kiezen.