Openbaar verslag vergadering GS Utrecht 24-07-2019

01 Stand van zaken organisatieontwikkeling Herijking topstructuur CMT

SAMENVATTING:

Tijdens de Statenvergadering van 10 juli jl. heeft gedeputeerde Van Muilekom toegezegd de Provinciale Staten (PS) te informeren over de herijking van het Concern Managementteam (CMT), dit op verzoek van PS.

Half april 2019 heeft GS ingestemd met het doorvoeren van enkele wijzigingen binnen het CMT; de herijking van het CMT. Deze wijzigingen betreffen o.a. het aanpassen van de rolverdeling in het CMT door ruimte te maken voor twee nieuwe concernmanagers en het binnen het nieuwe concernteam gaan werken met gelijkwaardige functies (concernmanagers en een algemeen directeur). Hiermee verdwijnt de 'laag' directie en vervalt de functie van directeur. De omvang van het concernteam verandert met deze aanpassingen niet. Verder zijn doorontwikkeling van de rollen en de competenties van het CMT en concernmanagers ook onderdeel van de herijking.

Dit voorstel voor herijking vindt zijn aanleiding in de signalen uit het Medewerkers Tevredenheid Onderzoek (MTO) van 2018. De huidige rolverdeling binnen het CMT werkt verwarrend in de organisatie, daarbij sluit de manier van werken van het huidige CMT nog onvoldoende aan bij het opgavegericht werken. Ook vraagt de organisatie om meer aandacht en persoonlijk contact.

BESLUIT:

Gedeputeerde Staten besluiten:

1. kennis te nemen van de voortgang van de organisatieontwikkeling;
  2. de Statenbrief vast te stellen en te verzenden aan Provinciale Staten.

02 Rondvraag

Het verslag wordt vastgesteld in de vergadering van 3 september 2019,