Drie Utrechtse duurzame agrariërs onderscheiden met Waarde-Ring

Cor Holtackers van Het Lokaal in Amersfoort, Max van Tilburg van Het Hof van Gunterstein in Breukelen en Ramona Schalkwijk van Bloemenweidemelk in Montfoort hebben maandag 9 oktober de Waarde-Ring van de provincie Utrecht ontvangen. De Waard-Ring is een onderscheiding voor personen die zich op een positieve manier inzetten voor de verbinding tussen burgers en boeren.

Drie Utrechtse duurzame agrariërs onderscheiden met Waarde-Ring
De drie ontvangers krijgen de Waarde-Ring. Van links naar rechts: Max van Tilburg, Cor Holtackers, Mirjam Sterk, Ramona Schalkwijk

Innovatieve, duurzame en kleinschalige boerenbedrijven die ervoor zorgen dat er meer verbinding tussen de boeren en de burgers ontstaat. Wat de provincie Utrecht betreft, vormen de ondernemers achter deze ondernemingen een inspirerend voorbeeld voor het toekomstig landelijk gebied. Daarom werden drie van hen vandaag onderscheiden met een Waarde-Ring. Tijdens een feestelijke bijeenkomst bij De Boerinn in Kamerik kregen de ontvangers van Mirjam Sterk, gedeputeerde Natuur en Landbouw, een onderscheiding opgespeld en een mediavoucher van 2500 euro uitgereikt.

Gezonder, lokaler en duurzamer

Juist in deze tijd is het belangrijk om deze agrariërs een hart onder de riem te steken, legt Sterk uit: “Wij vinden het erg belangrijk dat deze innovatieve agrariërs een voorbeeldrol kunnen en willen spelen in onze provincie. Wij vragen de agrariërs mee te werken aan de toekomst van het landelijk gebied en daarom duurzamer te werken. Ook stimuleren wij hen het voedselsysteem gezonder, lokaler en duurzamer te maken, zodat er meer verbinding ontstaat tussen de boeren en de inwoners.” Dat heeft een veel voordelen, legt ze uit: “Het is goed als burgers weten voor welke uitdagingen boeren staan en dat je als consument kan helpen bij verduurzaming van de landbouw door bijvoorbeeld meer streekproducten te kopen. En voor de boeren is het fijn om te horen waar de consument behoefte aan heeft, zodat daar op ingespeeld kan worden.”

Drie categorieën

Het is voor het eerst dat de Waarde-Ring in de provincie wordt uitgereikt. De drie ontvangers zetten zich ieder op hun eigen manier in om het Utrechtse voedselsysteem gezonder, lokaler en duurzamer te maken. De onderscheidingen zijn in drie categorieën verdeeld:

Volhouder: Cor Holtackers van Het Lokaal in Amersfoort

Cor heeft samen met Rinke Het Lokaal in Amersfoort opgericht, een winkel en restaurant met oog op duurzaamheid en lokale producten. Vanuit die rol heeft hij contact met Utrechtse producenten om bijzondere en onderscheidende producten in de winkel en het restaurant te krijgen, en daarmee hun verhalen te vertellen.

Succesvolle starter: Max van Tilburg van Het Hof van Gunterstein in Breukelen

Het Hof van Gunterstein is een biologische boerderij op een landgoed met een B&B, winkeltje, biologisch vlees, boerenkaas, en -zuivel. Ook kunnen burgers hun eigen groenten oogsten en bloemen plukken. Burgers en boeren werken samen in het produceren van gezond voedsel.

Creatieve boer: Ramona Schalkwijk van Bloemenweidemelk in Montfoort

Ramona is een vooruitstrevende en innovatieve boerin. In 2018 nam zij een klassiek melkveebedrijf van haar ouders over en heeft er sindsdien alles aan gedaan om over te gaan op een duurzame bedrijfsvoering. Ze heeft onlangs een oogstwinkel in Woerden geopend en maakt op haar land gebruik van agroforestry.

Waarde-Ring

De Waarde-Ring is een initiatief vanuit de Dutch Food Week. Naast provincie Utrecht doen ook andere provincies hieraan mee. De Dutch Food Week is dit jaar van 7 t/m 14 oktober 2023.

jytte.reichert@provincie-utrecht.nl06 18 54 01 37