Met de Voedselagenda zetten wij als provincie stappen richting een duurzamer voedselsysteem. Dit doen we samen met partners, boeren, gemeenten, ondernemers en maatschappelijke organisaties. De doelen van de Voedselagenda sluiten aan bij de Ambities Landbouw en Voedsel 2050.
Met de Voedselagenda worden acties in gang gezet waarmee de boer en consument dichter tot elkaar komen. Dat is beter voor de biodiversiteit (het aantal verschillende soorten en planten en dieren in een gebied), het klimaat en voor de gezondheid van onze inwoners.
Landbouw en samenleving dichter bij elkaar
Landbouw is een belangrijk onderdeel van onze provincie. Boeren zorgen voor ons eten en onderhouden ons mooie landschap. Daarom helpen we bij de ontwikkeling naar natuurinclusieve en toekomstbestendige landbouw. Met als doel dat producten uit Utrecht vaker in Utrechtse winkels, keukens en restaurants terecht komen. We zetten ons in voor natuurinclusieve landbouw, biologische landbouw én gemeenschapslandbouw.
Met het aanmoedigen van korte ketens verkleinen we de afstand tussen de boer en inwoner, en wordt het makkelijker om lokaal voedsel te kopen. Daarbij krijgen onze inwoners een beter beeld van hoe voedsel geproduceerd wordt, wie de Utrechtse boeren zijn en ontstaat daarmee meer verbinding.
Gezond en duurzaam eten voor iedereen
Gezond eten moet makkelijk en beschikbaar zijn. Daarom werken we aan een gezonde en duurzame voedselomgeving. Dit betekent dat er meer gezonde en duurzame keuzes beschikbaar zijn in scholen, sportkantines, zorginstellingen en buurten.
We zetten ons in voor meer gezond en plantaardig eten, minder voedselverspilling en voedsel- en boerderijeducatie voor kinderen en jongeren.
Hoe doen we dat?
We geven zelf het goede voorbeeld. De provincie let bij bijeenkomsten op gezond, lokaal en duurzaam eten. We nemen zelf deel aan het convenant ‘Samen eten we provincie Utrecht mooier’ en verduurzamen daarmee het aanbod in ons eigen provincierestaurant.
We werken samen met partners
Veel veranderingen bereiken we alleen door samen te werken. Daarom trekken we op met gemeenten, boeren, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Hiermee verduurzamen we samen het aanbod van voedsel en worden informatie en de goede voorbeelden gedeeld. We sluiten ook aan bij de landelijke beweging Stichting Samen tegen Voedselverspilling.
We bieden hulp door:
- Subsidies toe te kennen wanneer dat passend is.
- Het delen van kennis en netwerken.
- Het delen van voorbeelden en projecten.
Ook werken we samen met partners in het convenant ‘Samen eten we Utrecht mooier’. Hierin spreken organisaties af hoe zij bijdragen aan een gezonde en duurzame voedselomgeving in het bedrijfsrestaurant.
Subsidie aanjagen gemeentelijk voedselbeleid
Gemeenten spelen een belangrijke rol in de transitie naar een gezond en duurzaam voedselsysteem. Daarom stelt de Provincie Utrecht via de Voedselagenda een nieuwe subsidieregeling beschikbaar om gemeentelijk voedselbeleid te versterken.
Met deze regeling kunnen Utrechtse gemeenten Voedselbeleid ontwikkelen en uitvoeringsprojecten starten voor meer lokaal, duurzaam voedsel en minder voedselverspilling. Meer weten? Kijk dan op de subsidiepagina.
Hier werken we nu aan
-
Dealmaker Korte Keten
De provincie heeft een Dealmaker Korte Keten. De Dealmaker helpt boeren, producenten en zakelijke afnemers om duurzame en lokale afspraken te maken.
De Dealmaker is ook de regisseur van het convenant Samen eten we provincie Utrecht mooier. In dit convenant werken organisaties samen aan een lokaler, duurzamer en gezonder voedselaanbod in bedrijfsrestaurants en in de catering. Op 21 maart 2024 hebben 17 Utrechtse organisaties het convenant ondertekend.
Daarnaast is de Dealmaker constant op zoek naar nieuwe initiatieven. Ben je een producent of zakelijke afnemer en heb jij een goed idee? Neem dan contact op met Dealmaker Korte Keten via voedselagenda@provincie-utrecht.nl.
-
Het goede voorbeeld in het Huis voor de provincie
De provincie laat in het eigen gebouw zien hoe gezond en duurzaam eten eruit kan zien. In onze bedrijfscatering en restaurant kiezen we daarom steeds vaker voor lokaal geproduceerd voedsel dat biologisch is en de biodiversiteit verbeterd. Daarnaast zijn er meer plantaardige opties en zorgen we voor minder voedselverspilling.
Van 2021 tot 2023 deden we mee aan de Green Deal Eten uit de Korte Keten. De resultaten daarvan staan in het benchmarkrapport.
We zijn onderdeel van het convenant Samen eten we provincie Utrecht mooier. We doen actief mee aan landelijke campagnes als de Verspillingsvrije Week en hebben een eigen Groene Keukenweek.
-
Waarde-Ring tijdens de Week van ons Eten
Tijdens de Week van ons Eten reikt de provincie de Waarde-Ring uit. Dit is een waarderingsprijs voor inwoners en initiatieven die de band tussen boer en burger versterken of voedselbewustzijn vergroten.
De ontvangers van 2025 zijn: Educatieboerin Miranda van Leeuwen, MBO docent Jan Willem Doppenberg en sociaal ondernemer Marieke van Dalen.
De Week van Ons Eten vindt in 2026 weer plaats. Dit jaar van 3 t/m 10 oktober. Ook dan gaan wij weer op zoek naar Utrechtse ondernemers die het verschil maken.
Documenten
Contact
Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met team Voedselagenda, via voedselagenda@provincie-utrecht.nl.
Nieuws en verhalen
-
De oogst van provinciaal voedselbeleid
Na vier jaar Voedselagenda wordt de balans opgemaakt. Wat is er allemaal bereikt? Van lokale broodjes tot een educatief voedselbos. Samen zijn er stappen gezet naar een duurzamer voedselsysteem.
-
‘Broodje Utrecht’ en de samenwerking naar een duurzame landbouw
Boer Ramona Schalkwijk levert de kaas voor het eerste ‘Broodje Utrecht’. Een broodje dat ontstond door het project voor meer eten uit de regio ‘Samen eten we de provincie Utrecht mooier’.