Eerste wijziging Omgevingsverordening van kracht

De eerste gewijzigde Omgevingsverordening treedt op 1 maart 2024 in werking. Deze verordening wordt alleen op onderdelen gewijzigd en niet meer in zijn geheel. Zo blijft deze Omgevingsverordening actueel.

Handen schudden

Onder de nieuwe Omgevingswet wordt de Omgevingsverordening alleen op onderdelen gewijzigd. Er wordt niet meer een nieuwe verordening geschreven. Zo blijft de Omgevingsverordening actueel. Het grootste deel van deze eerste wijziging bestaat uit technische en tekstuele wijzigingen. Regels en toelichtingen zijn verduidelijkt, aangevuld en geactualiseerd. Ook zijn voor een aantal onderwerpen inhoudelijke wijzigingen opgenomen.

Wat is er anders?

Nieuw is de zogenaamde energietoets. Dit is een regel, die bepaalt dat gemeenten bij nieuwe initiatieven rekening houden met de elektriciteits-infrastructuur, om op deze manier overbelasting van het elektriciteitsnet (netcongestie) te voorkomen. Utrecht is de eerste provincie die deze toets opneemt. Verder zijn de belangrijkste inhoudelijke wijzigingen:

• De regels voor het beschermen van het Natuurnetwerk Nederland (NNN) zijn aangepast.

• Er is een instructieregel voor de bescherming van waardevolle houtopstanden - oude bosgroeiplaatsen toegevoegd aan de verordening.

• Omdat het niet goed gaat met de soorten konijn, haas, wezel, bunzing en hermelijn, zijn deze diersoorten niet langer vrijgesteld. Voor het schaden van deze soorten en hun leefgebied geldt weer een vergunningplicht. Om initiatiefnemers voldoende tijd te geven om zich voor te bereiden op deze wijziging, treedt deze wijziging in werking op 1 september 2024 in plaats van 1 maart 2024.

• Er wordt meer ruimte geboden voor het ontwikkelen van nevenactiviteiten bij agrarische bedrijven.

• De regels over verstedelijking in het landelijk gebied zijn uitgebreid om meer ruimte te bieden voor de realisatie van tijdelijke locaties met flexwoningen.

• De regels over bedrijventerreinen zijn aangepast om meer te sturen op zorgvuldig, duurzaam ruimtegebruik en soort bedrijvigheid en verplaatsingsmogelijkheden voor bedrijven. Naast een groen-blauwe inrichting op het bedrijventerrein, moet de uitbreiding van een bedrijventerrein zelf landschappelijk worden ingepast. Verder worden kleine uitbreidingen van bestaande bedrijventerreinen toegestaan buiten het Provinciaal Programma Wonen en Werken (PPWW) om.

De eerste wijziging Omgevingsverordening werd op 7 februari 2024 vastgesteld door Provinciale Staten. De geconsolideerde versie van de Omgevingsverordening kunt u inzien in het Omgevingsloket.

Meer informatie

Voor meer informatie en/of vragen kunt u terecht bij het coördinatiepunt Omgevingsbeleid, via: Omgevingsbeleid@provincie-utrecht.nl.

lotte.mulders@provincie-utrecht.nl, 06 39 25 06 62