Lineke Maat winnaar Bakhuis-Woltersprijs 2021

Lineke Maat is door de jury gekozen als winnaar van de Bakhuis-Wolters prijs. Er waren nog twee genomineerden, Bouchra Dibi en Marga Miltenburg. 'Maat is een voorbeeld op gebied van verbinden', zo luidt het oordeel van de jury. 'Of het nu gaat om ontmoetingen, nieuwe verbindingen leggen of een al bestaand netwerk aanspreken.' Als directeur van Taal Doet Meer viert zij dit jaar haar tienjarig jubileum.

Taal Doet Meer begon ooit lang geleden als een initiatief speciaal voor vrouwen met een migratie achtergrond, door het vergroten van onafhankelijkheid en bewegingsvrijheid werden zij beter op weg geholpen in de Nederlandse samenleving, inmiddels is de organisatie voor allerlei doelgroepen actief, maar worden de vrouwen nooit uit het oog verloren. Maat opereert veelal achter de schermen, maar velen in de provincie hebben gehoord van haar werk of hebben daar als vrijwilliger aan bijgedragen.

Bekendmaking

Gedeputeerde Hanke Bruins Slot maakte de winnaar bekend aan de hand van het juryoordeel: ‘Lineke Maat heeft er echt ervoor gezorgd dat inwoners uit de provincie Utrecht verder zijn gekomen in hun leven. Door haar professioneel geleide vrijwilligersorganisatie (1000 vrijwilligers) hebben anderstalige inwoners uit de provincie Utrecht (mannen/ vrouwen/kinderen) jarenlang Nederlands van elkaar geleerd en ervoor gezorgd dat taal geen belemmering meer vormt om mee te doen. Taal is nodig als je naar de dokter gaat, als je met je juf over je kind wilt praten, als je op de koffie wilt bij je buren en als je werk zoekt. Onder haar leiding hebben duizenden inwoners hun positie versterkt.

Afgelopen jaar in coronatijd werd er doorontwikkeld met een Online Taalcafé, met creatieve één op één taalwandelingen en taalcoaching door weer en wind. Inmiddels heeft ze tal van ambassadeurs aan haar vrijwilligersorganisatie weten te binden en werkt ze samen met diverse netwerkpartners. Zij is hét voorbeeld van maatschappelijk ondernemen, ze helpt bij emancipatie, ze heeft een duurzame organisatie en draagt al 9 jaar écht bij in Utrecht met tal van vrijwilligers, partners en ambassadeurs. Haar 10-jarig jubileum willen wij graag bekrachtigen met de Bakhuis-Wolters prijs.’

Kunstwerk

Het kunstwerk wat Lineke kreeg is van Pinky Messchaert. Zij werkt al meer dan 40 jaar als beeldend kunstenaar in Utrecht. In haar beelden verwerkt zij uiteenlopende materialen die zij vindt op straat, in containers en vooral ijzerslopen. Deze berg van gevonden schatten zijn haar voornaamste bron van inspiratie. Over het kunstwerk zegt zij: De dame was in de basis ruw, ongepolijst en zoekend, maar uiteindelijk is zij een stevige solide vrouw met zelfverzekerde uitstraling.

kunstwerk Bakhuis Wolters prijs

Bakhuis-Wolters

Provinciale Staten hebben in maart 2020 besloten deze prijs in het leven te roepen. De naam Bakhuis Wolters komt van mevrouw H.B. Bakhuis-Wolters. Zij was de eerste vrouw in Provinciale Staten in Utrecht en was lid van de SDAP (Sociaal Democratische Arbeiders Partij). Een mooie aanleiding voor deze prijs is de internationale vrouwendag op 8 maart.